تبلیغات
بیامه علیا - مطالب فروردین 1395
بیامه علیا
ایرانی اباد و ازاد
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ برای ابادانی وشناساندن بیشتر منطقه گوران وبخش گهواره همچنین وبلاگی اجتماییست که نظرات شخصی بنده را جهت فرهنگ سازی وتعالی وپیشرفت هرچه بیشترمنطقه منتشر میکند ..-این وبلاگ قوانین جمهوری اسلامی را پذیرفته است ودر چارچوب قوانین فعالیت میکند وبدور از مسایل سیاسی مذهبی و قومی به مشکلات وفرهنگ غنی منطقه در چارچوب قانون میپردازد.وبلاگ بیامه هیچگونه جهت گیری به نفع هیچ قومیت مذهب گرایش ویا شخصیت خاصی ندارد وکاملا مستقل عمل میکند.

مدیر وبلاگ :وحید مروتی بیامه
مطالب اخیر
نظرسنجی
مقطع تحصیلی شما؟







موج دست بافته ای پشمین و منقش و غالبا مخصوص نواحی سردسیر است.
 در مشاغل عشایری اکثر مناطقی که بافت آن رواج دارد به نام جاجیم خوانده می شود.فقط در خرم آباد و کرمانشاه ماشته یا موج نامیده می شود که از قدیمی ترینپارچه های دست بافته این منطقه میباشد.
در مورد وجه تسمیه موج در هیچ کتابی ذکری به میان نیامده،اما می شود معانی واژه جاجیم را در مورد موج هم پذیرفت.
مهمترین ماده اولیه مصرفی در تولید موج  نخ پشمی “الوان” است. رایج ترین نقوش ماشته های لرستان عبارتند از:
گل پتویی،چهارخانه آو و دار (آب و درخت) راه راه ، هشت خانه،خانه پنجزاری کاربرد عمده ماشته رختخواب پیچ می باشد، ولی در زندگی عشایر و روستایی کاربردهای دیگری مانند زیر انداز،روانداز و روی کرسی دارد.

اما امروزه از تولید موج جهت روفرشی،رومبلی؛انواع پشتی،کیف زنانه،ساک،روکش،روی صندلی اتومبیل،و تزئین منزل استفاده می شود.

بافت موج به جز لرستان در کرمانشاه و کردستان،آذربایجان و ایلام  درمیان عشایر رواج دارد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 16 فروردین 1395
49-113.jpg


اردشیر کشاورزمحقق و پژوهشگر با اشاره به آیین‌های سنتی ازدواج در کرمانشاه، گفت:

قدیم‌ها مراسم عروسی در کرمانشاه هفت تا ۱۰ شبانه روز ادامه داشت و همه اهالی محل دعوت بودند.

در کرمانشاه قدیم مراسم ازدواج گسترده و با آیین‌های خاص همراه بود که امروز از خیلی از آنها خبری نیست.

 انواع روش‌های همسرگزینی در گذشته :

در یک روش زمانی که دختر و پسری مورد پسند هم واقع می‌شدند پدر و مادر داماد با مراجعه به خانه دختر موضوع را به صورت خصوصی با آنها در میان می‌گذاشتند و بعد اگر موافقت خانواده دختر اعلام می‌شد ماجرا را علنی می‌کردند و در مرحله بعد با دعوت از بزرگان خانواده دوباره به منزل دختر می‌رفتند و برای دختر لباس، پارچه، روسری، قند و انگشتری می‌بردند.

شیوه دیگر ازدواج در کرمانشاه قدیم “ناف‌بران” بود که در این شیوه زمانی که یک نوزاد دختر متولد می‌شد او را از همان سن نامزد یکی از پسرهای فامیل یا همسایه می‌کردند که معمولا حدود ۱۰ سال از دختر بزرگتر بود.

در این شیوه تا زمانی‌که دختر بزرگ می شد مخارج و هزینه‌های او بر عهده خانواده داماد بود و پس از اینکه دختر به سن مناسب رسید با پسر ازدواج می‌کرد.

در روش دیگر در خانواده‌ای که چند پسر داشتند، اگر یکی از پسرها که دارای همسر بود از دنیا می‌رفت، یکی دیگر از برادرها با همسر او ازدواج می‌کرد تا عروس پس از مرگ همسرش از خانه پدرشوهر خارج نشود.

این پژوهشگر به شیوه دیگری از همسر گزینی اشاره کرد که بین دو قبیله صورت می‌گرفته : در این شیوه وقتی که بین دو قبیله نزاع و قتلی صورت می‌گرفت، برای اینکه صلح ایجاد شود دختری از خانواده قاتل را به پسری از خانواده مقتول می‌دادند.

بعد از انتخاب نامزد، آیین‌های ازدواج برپا می‌شد، رسوم ازدواج در کرمانشاه بر اساس روسم عشایر کرد و لک بود که آیین‌های خاص خود را داشتند.

وی از “دست‌گیران” به عنوان اولین مراسم یاد کرد که امروزه “نامزدی” نامیده می شود  در این مرحله لباس و هدایایی بین دختر و پسر رد و بدل می‌شد و سپس وجه نقد و یا کالایی به عنوان مهریه و یا پشت عقد برای دختر تعیین می‌شد.

در این مراسم خانواده داماد وجه نقدی را نیز به عنوان “شیربها” به مادر عروس می‌دادند که به عنوان پاسداشتی برای زحماتی بود که برای بزرگ کردن عروس کشیده است.

بعد از “دست گیران”، عروسی را برگزار می‌کردند که عروسی‌های قدیم بسیار سنگین بود و خانواده داماد بر اساس وسعی که داشتند از هفت تا ۱۰ روز جشن می‌گرفتند.

در مراسم عروسی، عروس و داماد را با لباس‌های زیبا سوار بر اسب کرده و چند نفر با لباس‌های محلی شیک آنها را همراهی می‌کردند، همراهان عروس و داماد قطار فشنگ می‌بستند و به نشانه جشن و شادی تیر هوایی می‌زدند.

در مراسم عروسی افرادی ساز و دهل می‌زدند و سایر مردم نیز به انواع رقص‌های چوبی و حرکات موزون مشغول می‌شدند و در نهایت عروس و داماد را راهی خانه بخت می‌کردند.

در عروسی‌های گذشته، همه اهالی محل دعوت بودند و در برپایی عروسی مشارکت و مساعدت مالی داشتند، مردم به عنوان هدیه پول نقد، بز، گوسفند، برنج، قند و … را به خانواده داماد هدیه می‌کردند.

این روزها دیگر مجل، وقت و توان مالی برای برپایی اینگونه مراسم وجود ندارد و عروسی‌ها محدود و کوچک برگزار می‌شود.

*عکس تزئینی است





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 16 فروردین 1395

 


هوره خوانی در معنای ابتدایی عبارت از خواندن آوازهای ویژه در سوگ کسان خود یا در رسای عزیزان، بزرگان و سلحشوران طایفه و ایل است.

هور و هوره، واژگانی هستند که بی ارتباط با واژه اهورا نیستند. آواها و نیایش های باستانی که به گونه ای مربوط به ستایش اهورا مزدا بود و پس از ورود اسلام به ایران و پذیرش آن توسط اکثریت مردمان این سرزمین از میان رفت و به صورت یک گونه مویه سرایی و سوگ خوانی در لحظات اندوه بار انسان ها خوانده می شوند، باقی ماند.

این نوع هنر آیینی نمایشی که تلفیقی از دو هنر موسیقایی توام با انجام حرکات و صورت های نمایشی آیینی است در تمام نواحی غرب ایران چون لرستان، ایلام، کرمانشاهان، کردستان و برخی نقاط دیگر اجرا می شود.

برخی پژوهشگران هوره را مجموعه نیایش های آیینی و نمایشی می دانند که در بردارنده باورهای نخستین زرتشتیان است. هوره از آوازهای بسیار کهن است و احتمال دارد که موبدان زرتشتی هنگام نیایش در کنار آتشگاه به خواندن هوره می پرداختند.

هم اکنون نیز این آیین موسیقایی و نمایشی در بین عشایر مرسوم است که در آن مردان و زنان دور آتش می نشینند و مناسک و مناسبت های مذهبی و ملی مانند ایام عزاداری، سوگوای چون ماه های محرم، صفر و ماه مبارک رمضان و یا در غم از دست دادن عزیزان و نزدیکان شان دور آتش جمع می شوند و هوره می خوانند.

اشعاری که در هوره خوانده می شوند معمولا ۱۰ هجایی و غالبا با مضامین تغزلی وحماسی اند. در خواندن هوره آلات موسیقی به کار برده نمی شود. در نقطه نظرات دیگر پژوهشگران آمده است که هوره نوعی موسیقی نمایش کلامی ویژه کردها با پیشینه کهن است.

هورا یکی از مهمترین مقام های کردی است و از آنجایی که از یورش اقوام بیگانه در امان مانده است می توان آنرا دست نخورده ترین نوع موسیقی – نمایش فولکلریک ایران دانست. هوره به صورت تک خوانی بدون ساز در منطقه کرمانشاهان اجرا می شود و به بدین نوع موسیقی – نمایش در کردستان هورا می گویند.

هوره از ریتم آزاد پیروی می کند و بیشتر در مناطق گوران، سنجابی، قلخانی و کلهر از توابع استان کرمانشاهان منسبوب است.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 16 فروردین 1395

وجه تسمیه گوران

1) کسی که گوی هستی را میراند سلطان وصاحبکار هستی،

 2) سرزمین گواران وخوش آب وهوا،

3) سرزمین بزرگان هم معنا میدهد،

4 ) گبران

۵)آتشین، وابسته به آتش و نام تیره‌ای آریایی

۶)گوران در زبان کردی هم معانی دیگری دارد. 

( گوران)  گوریان که معنی لغوی فارسی آن به این ترتیب است.

تغیر دهنگان  تغییر داده شده. و در کل به معنی کسانی است یک سری

تغییرات اساسی در آنها به بوجود آمده باشد.(که ممکن است این تغییرات

 از لحاظ فرهنگ ، دین، زبان، جغرافیا، یا... باشد). البته در حال

حاضر عمده‌ترین تغییری که در این ایل بزرگ روی داده است گرویده

 شدن مردم این دیار به دین یارسان می‌باشد.

 ولی چون این تحول بزرگ در 8و9 صده قبل روی داده است

 

و ایل گوران یا منطقه گوران قدمتی خیلی بیشر از این دارد

 احتمال اینکه به خاطر این تحول این اسم را

برای این منطقه یا ایل برگزیده باشند کم است.

و... 

تفنگچی یکی از چهار تیره ایل بزرگ گوران می باشد که در استان کرمانشاه در غرب ایران

 ودر قاره آسیا قرار دارد.

هدف ازایجاداین وبلاگ گرد آوردن مهربانیها وخاطرات گذشته وآشنایی نسل جدیدباسرزمین

 خویش ونزدیکی انسانهای قبیله وسرزمینم به همدیگروآشنایی سایر اقوام ایرانی با سرزمین  ماکه

 ایل بزرگ گوران می باشدکه شامل تیره های   ۱)  تفنگچی  ۲)  بهرامی ۳)  بیونیژ  و

۴) شوانکاره    است و شهرستان دالاهو بامرکزیت کرند و  شهر (بخش)گهواره دردل آن قرار دارد.   

  در قدیم گوران نام سرزمینهای کرد نشین ایران وعراق بوده که محدوده آن بسیار وسیع بوده

است به همین خاطر است که به آوازهای کردی گورانی میگویند.

 نام منطقه‌ای در استان کرمانشاه است. مردم این منطقه به گویش کردی گورانی تکلم می‌کنند.

 گوران یکی از ایل‌های بزرگ ایران در گذشته باستان و حال بوده است که در شاهنامه فردوسی

 از آن یاد شده است و هم اکنون مرکزیت یارسان می‌باشد. در گذشته کل منطقه کرمانشاه،

 طایفه‌های سنجابی قلخانی حتی از شمال تا نزدیکی کنگاور دینور از غرب تا نزدیکی خانقین

جنوب تا ایلام و شرق رودخانه سیمره و مناطق وسیعی از کردستان، گوران نامیده می شده است.

(سایت گوران)


 آخرین بخش جدا دشده ازایل گوران ایل غیورقلخانی بوده است.   

  مردم سرزمین گوران دارای دین یارسان هستن دکه به نامهای اهل حق و طایفه سان

 وگوران شناخته شده اند، در تبریز گوران درعراق (کاکه ای) درترکیه (بگتاشی وعلوی )و در

 مصر( تستری )و درلبنان وسوریه بانام (دروزی )  و امروزه با مهاجرت یارسانیها در فرانسه

   انگلیس   سوئد وآلمان  کانادا و.... دد سراسر دنیا روزگار میگذرانندکه این آیین سرشار

 از تبلورهای حقانی وازلی میباشد.

ساز دینی یارسان تنبور میباشدکه هر هفته در جمخانه سیدپیربانواختن تنبور وخواندن مقامهای

حقانی مریدان رابه سوی حقیقت وجود وراه راست هدایت مینمایند.تمام اجزای تنبور دارای اسم

خاص ونیابت مخصوص الهی است.

درسزمین گوران واطراف آن کوههای بزرگی قرار دارداز جمله دالاهو, قلا قاضی,کرانجیر,

 بزه هو و بی کسه و صیادان و بنی گز(در مرز ایل گوران و ایل جاف)...  بزرگ ترین قله ها

ی این منطقه درکوهستان دالاهو میباشد.

 طولانی ترین رودخانه ی آن چم  زمکان می باشد که از کوه سیاوانه(سیاهدانه) دالاهو سر

چشمه می گیرد و به رودخانه سیروان که رودخانه مقدس برای یارستان میباشد می ریزد و از

 آنجا به کشور همجوارعراق جاری می شود. به تازگی چندین سد بر روی آن در حال احداث

است که بزرگترین آن سد بزرگ آزادی است که بیشترین آب رادر منطقه نگهداری خواهد کرد.


درمنطقه تفنگچی بزرگترین کوه کر انجیر( گل انجیر)وبزرگترین رودخانه (چم)  چم

شاهمارمیباشد که از کوههای هواسون (عباسوند)سرچشمه میگیردواز روستاهای  ۵

روستای تختگاه) کلینگه  (کلینگاه) وشاهمار وبانزلان علیا وبانزلان سفلا می گذرد و در بانزلانی

سفلای سابق به چم زمکان سرازیر می شود.

ودر روستای تختگاه ازچشمه های تاویله و کیوار آب زیادی به رودخانه شامار جاری می شود و

 دربین راه از چم کرکره هم آب زیادی بدان می پیوندد و قوت می گیرد.

روستاهای ایل تفنگجی:

۱)تختگاه سیدصیفور  ۲ )تختگاه احمد خان دانیالی  ۳)تختگاه سید جمشید حسینی  ۴

)تختگاه عادل خان دانیالی    ۵)تختگاه اسکندر خان دانیالی 

  ۶)تختگاه صفیار سلطان (تپه شیخ مراد)     ۷ )کلینگه کربلایی پایدار   ۸)کانی چرمی (جشمه سفید)

۹)شاهمار میرزاغلام حیدر پناه  ۱۰)شاهمار میرزامراد چراغعلی  ۱۱)بانزلانی کد خدا محمود یوسفی (علیا)

۱۲)بانزلانی کدخدا کاکا عبدالله مرادی  (سفلی)     ۱۳)  کرانجیر     ۱۴)  جاماسب

۱۵)علیه که 

۱۶)سر آسیاب  ۱۷ )کامران کاکاحسن  ۱۸)کامران شاه مروت  ۱۹)کامران رحمان

۲۰)بیراغوند(بیاخون) و روستای یارمحمد که قبلا از بیراغوند جدا بوده والان جزبیراغوند است.

۲۱) بانشیروان(خیل فرج الله)   ۲۲)درمران علیا (کدخدا الماس) 

 ۲۳)درمران سفلی (کدخدا ساده میر)  روستای درمران از طرفی در مرز گوران وقلخانی میباشد.

۲۴)بانسولاب شیر محمد  ۲۵)بانسولاب کلبعلی ۲۶)بانسولاب  حاتم

۲۷)بانسولاب  شیرزاد ۲۸)بانسولاب ملا بگمراد (بریشا)  ۲۹) ونده رنگینه (بند رنگینه) 

 ۳۰)بابا کوسه علیا(شمس الله)  ۳۱)بابا کوسه  سفلی (حاتم)

  ۳۱) کر کره (که  بین گوران و سنجابی بر سر این روستا اختلاف نظر وجود دارد.)

 به نقل از آقای خسرو میرزایی از روستای درمران علیا

باتشکرازوبلاگ ایل گوران

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 16 فروردین 1395
حزب یک پدیده‌ی اجتماعی و تاریخی است و مانند هر پدیده‌ی اجتماعی - تاریخی دیگر، معنا و مفهومش تابع زمان و مکان است. در مقطع زمانی حاضر، ساختار تشکیلاتی، استراتژی و اهداف سازمانی که تحت عنوان حزب در یک کشور توسعه‌نیافته به فعالیت می‌پردازد، متفاوت با سازمانی است که تحت همین نام در یک کشور درحال‌توسعه‌ یا توسعه‌نیافته فعالیت می‌کند. لذا یافتن مفهومی واحد که واجد خصوصیات کلی چنین پدیده‌ای باشد تا حدودی دشوار می‌نماید.
دراین نوشتار به‌منظور ایجاد امکانی برای ادامه‌ی بحث و با الگو قراردادن احزابی که توانسته‌اند در صحنه‌ی سیاسی کشورهای متبوع خود نقشی پایدار و مثبت بازی کنند، به برشمردن کارکردهای اصلی - فقط اصلی - یک حزب اشاره می‌گردد:
-1 حزب به‌مثابه سازمانی بازتاباننده‌ی نیازها و خواسته‌های بنیادین یک لایه و یک طبقه‌ی اجتماعی.
-2 حزب به‌مثابه عنصری تعاملی بین حکومت - قدرت مستقر - از یک‌سو و جامعه‌ی مدنی و توده‌های مردم از سوی دیگر.
-3 حزب به‌مثابه بستری برای تعلیم و رشد افرادی تشکیلاتی و تحلیل‌گر جهت مدیریت کلان.
-4 حزب به‌مثابه حضور یک هویت جمعی شناسنامه‌دار جهت تسهیل شناخت اجتماعی.
این‌که این کارکردهای چهار‌گانه تا چه حدی لازم و ملزوم یکدیگرند و با هم چه ارتباط سازواره‌ای دارند بحثی جداگانه است که در این نوشتار به آن پرداخته نخواهد شد. ولی ذکر یک نکته ضروری به‌نظر می‌رسد و آن‌هم این‌که هرکدام از کارکردهای مذکور برای یک حزب به منزله پایه‌ای است برای یک میز. حزبی می‌تواند با ثبات و استمرار باشد که کارکردهای گفته‌شده در آن محقق گردد و در غیر این‌صورت تعادل نخواهد داشت و تدریجاً به‌سمت سترون‌شدن پیش خواهد رفت.
پس از ذکر این مقدمه، پرسش این ‌است که در جامعه‌ی کنونی ما که به باور بسیاری از صاحب‌نظران جامعه‌ای در حال گذار از مناسبات و روابط فرهنگی - اقتصادی کهن به مناسبات و روابط فرهنگی - اقتصادی مدرن است، تا چه میزان شرایط برای تحقق کارکردهای چهارگانه‌ی برشمرده‌شده وجود دارد. به‌عبارت روشن‌تر، حزب پاسخ به کدام نیاز بر زمین‌مانده‌ی کنونی جامعه است.
گفته شد که نخستین کارکرد یک حزب آن است که نیازها و خواسته‌های یک لایه و یا یک طبقه‌ی اجتماعی و یا حتی لایه‌ها و طبقاتی را بازتاب دهد، بدیهی است قبل از شکل‌گیری، تداوم و احراز هویت واحد یک لایه یا طبقه‌ی اجتماعی امکان تجمیع نیازها و خواسته‌ها و هدایت آن‌ها وجود ندارد. اگر در جامعه‌ای طبقات اجتماعی دائماً دچار بی‌ثباتی، تغییر مرزها، حرکات ژله‌ای و نابودی قرار داشته باشند، امکان احراز هویت واحد و خودآگاهی نسبت به این هویت و سرانجام نیاز هدایت‌شده وجود ندارد.
تا حدودی این اتفاق‌نظر وجود دارد که در جامعه‌ی ایران، حتی قبل از عصر اقتصاد نفتی رابطه‌ی علت و معلولی ثروت و قدرت معکوس بوده است.. معمولاً در جوامع باثبات نسبی از زمانی‌که انباشت ثروت امکان‌پذیر گردیده است، قدرت محصول ثروت بوده است. لایه‌ها و طبقات اجتماعی به میزانی که به منابع ثروت دسترسی داشته‌اند، در قدرت تاثیر‌گذار بوده و سهمی از آن را به خود اختصاص داده‌اند. ولی در جامعه‌ی ‌ما به‌دلایل تاریخی که یادآوری‌آن ضرورتی ندارد، ثروت محصول قدرت، آن‌هم قدرت متکی به زور عریان بوده است. در این سرزمین ظاهراً مالکیت بر دست‌آوردهای اقتصادی تقدسی نداشته و آن‌چه مقدس بوده است، و امکان تعرض به آن جز با زوری بیشتر مقدور نبوده است، قدرت مبتنی بر زور عریان بوده است.
آغشته‌شدن یا شاید بهتر است بگوییم آلوده‌شدن اقتصاد ایران به نفت، نه‌تنها این وارونگی را درمان نساخت که آن ‌را تشدید هم کرد. به‌هرحال نتیجه‌ی نخست این‌که پایه‌ی لایه‌ها و طبقات اجتماعی فرادست جامعه نه بر پایه‌ی فرآیندهای اقتصادی ریشه‌دار و درازمدت که بر مبنای تحولات زودگذر بنا شده و به دشواری استعداد سازماندهی و ایجاد روابط و مناسبات مستمر را دارند و دوم این‌که این طبقات محکوم به ظهور و افولی غیرمعمول و در یک کلام، دولت مستعجل‌اند. طبیعی است که چنین طبقاتی کم‌تر به‌خودآگاهی طبقاتی می‌رسند و سازماندهی و هدایت کردن خواست‌ها و نیازهایشان توسط نخبگانشان به راحتی امکان‌پذیر نمی‌شود.
در چنین شرایطی لایه‌های میانی و فرودست اجتماعی که قاعدتاً بایستی از تاثیر جابه‌جایی در قدرت تا حدودی در امان باشند، دائماً مورد تعرض قرار گرفته و در تهدید دائم، امکان سازماندهی خود و دستیابی به خودآگاهی طبقاتی را نمی‌یابند. در آخرین تحول عظیم جامعه‌ی ایران، یعنی در انقلاب سال 1357، برخی لایه‌های اجتماعی فرادست جامعه حتی فرصت جابه‌جایی نیافتند و منهدم گردیدند، و طبقات میانی و فرودست جامعه دچار آن‌چنان درهم‌ریختگی گردید که امکان هرگونه سازماندهی و تجمیع و جهت‌دهی خواسته‌ها و نیازهای خود را از دست داد.
در طول بیست و اندی‌سال از آن واقعه، با استمداد از رانت قدرت، لایه‌بندی‌های جدیدی در فرادست جامعه در شرف تکوین است. تشخیص آینده‌ی این تحولات ناممکن است؛ ولی آن‌چه امروز می‌توان گفت این است که تمام سازمان‌های سیاسی موجود در محدوده‌ی حکومت، نمایندگان سیاسی این لایه‌بندی جدید هستند. ماهیت رانتی این لایه‌های اجتماعی البته مانعی در جهت شفاف‌شدن رابط و مناسبات و مرزهای منافع آن‌هاست، ولی تدریجاً زمینه برای پیوند سازمان‌های مربوطه با خواست‌ها و نیازهای طبقاتی فراهم می‌گردد. موضع‌گیری احزاب اصلاح‌طلب از مجمع روحانیون مبارز، کارگزاران سازندگی تا نهضت آزادی در مرحله‌ی دوم انتخابات را می‌توان نوعی خودآگاهی طبقاتی تلقی نمود. لایه‌های میانی و فرودست جامعه پس از فرونشستن گرد و غبار عوام‌فریبی تدریجاً درمی‌یابند که خواست‌ها و نیازهایش آن چیزی نیست که سازمان‌های بورژوایی آن‌را منعکس می‌کنند. پشت‌کردن اینان به اصلاح‌طلبان علی‌رغم شعارهای زیبای آن‌ها نشان می‌دهد که جوانه‌هایی از خودآگاهی طبقاتی در حال شکوفاشدن است. این‌که سازمان‌های مدعی نمایندگی خواست‌های این بخش از جامعه موفق نشده‌اند بازتابنده‌ی خواست‌های آنان باشند، چیزی است که در قسمت بعد مورد بحث قرار می‌گیرد.
‌گفته شد که کارکرد دوم یک حزب ایفا‌ی نقش تعاملی بین حکومت و جامعه‌ی مدنی‌و مردم است. این‌که یک حزب بازتاب‌دهنده‌ی خواست‌های گروهی از مردم باشد، چیزی را تغییر نمی‌دهد؛ بلکه حزب باید بستری برای تحقق‌بخشیدن به مطالبات خود نیز طراحی و اجرا نماید. احزاب برای تحقق خواست‌های خود، چه در موقعیت قدرت و چه در جایگاه اپوزیسیون، ناگزیر به تعامل دائم با جامعه و حکومت هستند. امروزه سازمان‌هایی که به نوعی لایه‌های فرادست جامعه را نمایندگی می‌کنند و یا به عبارت روشن احزاب درون‌حکومتی، از آن‌جا که خود بخشی از ساختار قدرتند، در تعامل با حکومت دچار حداقل بن‌بست نیستند و کم و بیش این کارکرد را از خود بروز می‌دهند. ولی در مورد احزاب برون‌حکومتی باید گفت که دو معضل اساسی وجود دارد، که چنین کارکردی را غیر‌مقدور می‌سازد. معضل نخست آن است که حکومت مشروعیت خویش را نه از فرآیند تاریخی و متکی بر قابلیت‌های کارکردی در زمینه‌ی اقتصادی که از خواست مقطعی عمومی تحت رهبری فرهمند کسب کرده است و بیش از هر چیز نیاز به حمایت مستقیم لایه‌های میانی و فرودست جامعه - حداقل به‌خاطر کثرت آن‌ها - دارد. به‌همین دلیل حکومت قادر به تحمل سازمانی که نقش تعاملی بین حکومت و لایه‌هایی از جامعه را مستقلاً عهده‌دار باشد، نیست.
سرکوب ممتد سازمان‌های سیاسی مستقل و حتی سندیکایی، نمونه‌ی بارز این مدعاست. اما مساله به‌همین جا نیز ختم نمی‌گردد. احزابی که می‌خواهند نقش تعاملی بین حکومت و مردم را بازی نمایند با معضلی فرهنگی نیز روبه‌رویند. باور تاریخی مردم و حتی روشن‌فکران آن‌ها به‌دلایل متعددی مبتنی بر فرض ظالم‌بودن و نابکاری حکومت‌هاست جز در مقاطع معدودی که حکومت‌ها برمحور شخصیت‌های فرهمند و برای امری ملی با هاله‌ای از تقدس شکل می‌گیرند، عموم مردم دیدگاهی مثبت نسبت به تعامل با حکومت‌های نداشته‌اند. این بینش تاریخی محصول یورش مکرر زورمداران داخلی و خارجی به این سرزمین است که با آموزه‌ی مذهب شیعی دال بر غاصب‌بودن حکومت‌گران تقویت گردیده است. نخبگانی که با این پس‌زمینه‌ی ذهنی اقدام به ایجاد تشکل سیاسی می‌کنند، دائماً نسبت به اهداف حکومت شک می‌ورزند و البته حکومت نیز همین‌گونه عملمی‌کند. به‌هرحال در حال حاضر احزاب مستقل فاقد این کارکرد هستند و این خود یکی از عوامل مهم رشد و تداوم این سازمان‌های سیاسی است.
کارکرد سوم حزب، تربیت و رشددادن کادرهای حزبی است. تشکیلات حزبی و سلسله‌مراتب آن و تربیت افراد سازمانده و تحلیل‌گر نه‌تنها از آن‌جهت که هدایت خواست‌ها و ایجاد تعامل با حکومت و جامعه به‌منظور بسترسازی برای تحقق آن‌ها ضرورت است، بلکه از آن‌روست که احزاب سیاسی آشکارا خواهان سهیم‌شدن در قدرتند. طبیعی است هر حزبی به‌میزان سهیم‌شدن در قدرت نیاز به نیروی انسانی کارآمد دارد. در طول تاریخ معاصر احزاب ایران، دو یا سه سازمان سیاسی وجود دارد که کادرسازی را جدی گرفته‌اند و البته درین خصوص موفق نیز بوده‌اند. وجود سرمایه‌ی عظیم نیروی جوان و خواهان مشارکت در سرنوشت اجتماعی خود، به‌ویژه در میان طبقه‌ی متوسط جامعه، این امکان را فراهم می‌سازد. آن‌چه امروز مانع جذب و سازماندهی این جوانان می‌گردد، فقر دانش حزبی است. آیا می‌توان پرسید که تاکنون چند تالیف در زمینه‌ی روابط و سازمان تشکیلاتی احزاب سیاسی در بازار کتاب عرضه گردیده است؟
و سرانجام کارکرد چهارم یک حزب، عرضه‌ی هویت جمعی به‌منظور تسهیل شناخت اجتماعی است. پذیرش سازوکار نمایندگی برای اداره‌ی جامعه‌ی امروز به‌صورت امری بی‌دلیل درآمده است. نه‌تنها جوامع دموکراتیک بلکه حکومت‌های زورمدار نیز امروزه دریافته‌اند که اداره‌ی جامعه جز از طریق سازوکار مقدور نیست. ولی حکومت‌های زورمدار می‌کوشند که این سازوکار را به‌گونه‌ای در جهت اهداف خود به‌کارگیرند. یکی از ابزارهای موِثر این حکومت‌ها بهره‌برداری از دشواری شناخت مردم و اعتماد آن‌ها به نمایندگانی است که آن‌ها را می‌خواهند انتخاب کنند. در یک جامعه‌ی چندمیلیونی و روابط پیچیده‌ی شهری برای مردم دشوار است که از افراد شناختی واقعی به‌دست آورند. احزاب و سازمان‌های سیاسی با ایجاد هویت جمعی مشخص و مستمر قادرند مردم را در انتخاب خود یاری رسانند و مانع سو استفاده گردند. در جامعه‌ی ما احزاب حکومتی تاکنون ازین امکان بهره‌برداری لازم را کرده‌اند تا آن‌جا که برخی معتقدند که سازمان‌های سیاسی درون‌حکومت صرفاً احزاب انتخاباتی‌اند. ولی به‌دلیل ماهیت غیرمردمی کارکرد و هویت جمعی خود تدریجاً از اقبال عمومی فاصله می‌گیرند. سازمان‌های مستقل سیاسی نیز با عدم‌توجه کافی به اهمیت شفاف‌بودن مواضع و جهت‌گیری طبقاتی و پیوند شعارهای جمعی با خواست‌ها و نیازهای طبقات معین و دوری و پرهیز از خلط مواضع نتوانسته‌اند هویتی جمعی و شفاف از خود به نمایش بگذارند. زمینه‌ی عمل برای خلق چنین کارکردی برای سازمان‌های سیاسی مستقل و طرف‌دار طبقات میانی و فرودست اجتماعی وجود دارد و عدم‌توفیق در آن را باید نه در محدودیت‌های حقوقی نظام که در ضعف رهبری این سازمان‌ها جست‌و‌جو نمود. به‌هرحال انتخابات پاشنه‌ی آشیل حکومت‌های غیردموکراتیک است و احزاب مردمی باید به این کارکرد حزبی اهمیت بدهند. لازم به یادآوری نیست که در جامعه‌ی ما هر 15 ماه یک انتخاب صورت می‌گیرد و حضور سازمان‌های با هویت شفاف و مواضع مستحکم و غیر مذبذب، اعتماد عمومی را جلب خواهد کرد.
نتیجه این‌که این سخن درست است که پاگیری احزاب قوی در ایران با موانعی روبه‌روست و این موانع در برابر احزابی که می‌خواهند مستقل عمل کنند و داعیه‌ی نمایندگی حقوق لایه‌های میانی و فرودست جامعه را دارند بیش‌تر است، ولی باید پذیرفت که جامعه به‌سمت تحزب در حرکت است و این وظیفه‌ی فعالان سیاسی را سنگین‌تر می‌کند.
اما پرسش دوم این‌که چه‌گونه می‌توان در غیاب حضور احزاب قوی دست به تشکیل جبهه زد؟
جبهه در بدیهی‌ترین تعریف خود عبارت است از یک‌کاسه‌کردن نیروهای سیاسی به‌منظور افزایش قدرت برای دستیابی به هدفی معین. به‌نظر می‌رسد هدف یک جبهه باید اولاً تا حد ممکن، روشن و قابل‌تعریف و محدود باشد. ثانیاً بایستی زمانمند باشد. ثالثاً باید با هیچ‌یک از اهداف استراتژیک عناصر تشکیل‌دهنده در تضاد نباشد." انتخاب واژه‌های کلی با مفاهیم کشدار و نامحدود نمی‌تواند هدف‌گذاری مناسبی برای جبهه تلقی گردد." کشدار و موسع‌بودن یک مفهوم سرانجام منتهی به تغییر آن می‌گردد و روشن است که تفسیر نهایی را عضوی از جبهه انجام خواهد داد که دارای قدرت بیش‌تری است و این به‌معنای اعمال هژمونی یک فرد یا سازمان بر روی جبهه در جهت اهداف استراتژیک درون‌سازمانی خود، زمان‌مندنبودن هدف در یک جبهه به‌معنای نافرجامی کار جبهه و عدم‌وجود شاخصی برای موفقیت و یا عدم‌موفقیت آن است. اهداف غیرزمان‌مند معمولاً جزء اهداف حزبی تلقی می‌گردند که بر مبانی مشخص مرامنامه‌ای استوارند. اگر هدف به‌درستی تبیین گردد، طراحی نوع رهبری جبهه و سازمان همکاری و مرزهای آن به‌سادگی امکان‌پذیر است. جبهه می‌تواند به بسیج نیروها، اعم از شخصیت‌های منفرد تاثیر‌گذار و سازمان‌های سیاسی، در سطوح مختلف بپردازد؛ ولی هرقدر که عناصر تشکیل‌دهنده‌ی جبهه از چهارچوب احزاب قوی فاصله داشته باشند، سازماندهی و راهبری جبهه با معضل بیش‌تری روبه‌روست. حضور احزاب قوی در جبهه‌ها، به‌دلیل تراکم تجربه‌ی تشکیلاتی و تشخیص نقاط مشترک و مرزهای همکاری مجاز باعث تسهیل امر مذکور می‌گردد.
اما آن‌چه این روزها مشاهده می‌گردد، یعنی تعجیل غیرعادی در اقدام به تشکیل جبهه تماماً ناشی از نیازهای عمل سیاسی نیست. به‌نظر می‌رسد ناکامی در انتخابات رییس‌جمهوری برای احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب قابل‌هضم نبوده و اقدام مذکور به‌صورت واکنشی در برابر آن شکست باشد. به‌نظر نمی‌رسد انتخاب مفاهیمی چون "اعتدال" یا "اعتماد ملی" یا حتی "دموکراسی و حقوق بشر" برای بنیان‌نهادن جبهه که محصول یک تصمیم مبتنی بر کارشناسی باشد. "دموکراسی و حقوق بشر" که روشن‌ترین مفهوم در میان مفاهیم مذکور است، خود مقوله‌ای کشدار و غیرزمان‌مند و نامحدود است که نمی‌تواند مبنای اجرایی یک تصمیم سیاسی قرار گیرد. شاید اگر اصلاح‌طلبان می‌خواستند تصمیمی جدی برای عمل مشترک سیاسی بگیرند، بهتر بود هدفی نظیر همکاری برای پیروزی در انتخابات شوراها و یا همکاری برای اعمال فشار جهت لغو قانون نظارت استصوابی را در دستور کار خود قرار می‌دادند. این اهداف هم می‌تواند اهداف جبهه‌ای باشد، منتها واقعی‌تر و البته دشوارتر.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 16 فروردین 1395
به نقل از اریكه؛ رحمانی موحد:معاون گردشگری کشور گفت: استان کرمانشاه به یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور تبدیل شده است. 

رحمانی موحد، در گفت و گویی با پیک بامدادی رادیو ایران، در این باره اظهارکرد: نوروز امسال شاهد بالاترین حجم سفر در ایران بودیم و تفاوت اصلی سفرهای نوروزی امسال با سال‌های گذشته در ایران افزوده شدن ۳ مقصد جدید به مقصد سفرهای نوروزی در كشور بود. 

وی افزود: امسال استان‌های جدیدی در فهرست مسافرت‌های نوروزی كشور قرار گرفت و ۳ استان خراسان جنوبی، كهگیلویه و بویراحمد و كرمانشاه در فهرست ۱۰ مقصد برتر سفر در ایران قرار گرفتند.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 16 فروردین 1395





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی