بیامه علیا این وبلاگ برای ابادانی وشناساندن بیشتر منطقه گوران وبخش گهواره همچنین وبلاگی اجتماییست که نظرات شخصی بنده را جهت فرهنگ سازی وتعالی وپیشرفت هرچه بیشترمنطقه منتشر میکند ..-این وبلاگ قوانین جمهوری اسلامی را پذیرفته است ودر چارچوب قوانین فعالیت میکند وبدور از مسایل سیاسی مذهبی و قومی به مشکلات وفرهنگ غنی منطقه در چارچوب قانون میپردازد.وبلاگ بیامه هیچگونه جهت گیری به نفع هیچ قومیت مذهب گرایش ویا شخصیت خاصی ندارد وکاملا مستقل عمل میکند. tag:http://beyame.mihanblog.com 2020-06-01T19:26:47+01:00 mihanblog.com تبدیل وبلاگ بیامه گوران به سایت 2019-04-18T21:25:30+01:00 2019-04-18T21:25:30+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/309 وحید مروتی بیامه دوستان عزیز ومخاطبای گرامی درچند ماه اینده سایتی بزرگ با داشتن کانال و پیج شبکه مجازی به اسم بیامه گوران افتتحاح میشود .وحید مروتی 
وحید مروتی 
]]>
قوم گرایی 2018-12-26T19:27:27+01:00 2018-12-26T19:27:27+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/308 وحید مروتی بیامه متاسفانه قوم گرایی در عده ای افراد که البته در منطقه ما بسیار زیاده باعث اختلافات زیادی میشه که از انسان های شریف این کار دور از انتظار است .احترام هرفرد به شخصیت فردی خود اون بستگی داره و تعمیم دادن اخلاق یک قوم  به یک شخص خاص اصلا درست نیست دوستان عزیز برای داشتن فرهنگی درست باید از خود شروع کنیم و این عادت بد مسخره کردن اقوام رو حذف وبجاش شناخت را فقط به ویژگی های افراد محدود کنیم نه قوم اون ...البته خانواده مهم است ولی قبیله اصلا در اخلاق یک فرد که شاید حتی فاصله مکانی هم داشته باش دوستان عزیز برای داشتن فرهنگی درست باید از خود شروع کنیم و این عادت بد مسخره کردن اقوام رو حذف وبجاش شناخت را فقط به ویژگی های افراد محدود کنیم نه قوم اون ...البته خانواده مهم است ولی قبیله اصلا در اخلاق یک فرد که شاید حتی فاصله مکانی هم داشته باشن اصلا مهم نیست.
لازم دانستم اینو بگم چون از بسیاری افراد تحصیلکرده و باشخصیت متاسفانه این اخلاق بد رو دیدم .
درود
]]>
کمک رسانی زلزله کرمانشاه 2017-11-13T01:15:21+01:00 2017-11-13T01:15:21+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/307 وحید مروتی بیامه  بخش گهواره روستاهای بیامه بروند زاوله و....هنوز ارگانی نرفته خواهشا مسولین تا دیر نشده به این مناطق رسیدگی شود تخریب زیادی داریم و مجروحین منتقل شدند ...احشام زیر اوار و هوا بسیار سرد ....خواشمندیم کمک رسانی به این روستاها انجام شود . پرستاری 2017-09-30T14:54:43+01:00 2017-09-30T14:54:43+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/306 وحید مروتی بیامه عکس پرسنلیهیت علمی شدنت مبارکدیرنشده هنوز لبتر کن
هیت علمی شدنت مبارک
دیرنشده هنوز 
لب
تر 
کن
]]>
تسهیلات اشتغال در روستاها 2016-12-15T21:50:14+01:00 2016-12-15T21:50:14+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/303 وحید مروتی بیامه لایحه اعطای تسهیلات ایجاد اشتغال در روستاها به مجلس ارسال شد دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، لایحه «اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی» را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. به گزارش ایسنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسا لایحه اعطای تسهیلات ایجاد اشتغال در روستاها به مجلس ارسال شد
بسته روحانی

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، لایحه «اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی» را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت، این لایحه به منظور توسعه روستاها و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته روستایی و عشایری در راستای تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین شده است.

متن لایحه به شرح زیر است:

لایحه اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی

ماده واحده- در راستای تحقق اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود با هدف توسعه روستاها و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک میلیارد و پانصد میلیون دلار از منابع صندوق را از طریق بانکهای عامل صرف اعطای تسهیلات برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی نماید.

آیین‌نامه اجرایی این قانون متضمن شرایط مربوط به نحوه پرداخت تسهیلات، نحوه اجرا، زمان و تضمین بازپرداخت تسهیلات با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

]]>
شروعی دوباره 2016-12-15T21:41:47+01:00 2016-12-15T21:41:47+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/302 وحید مروتی بیامه دوستان وهمراهان بیامه ...از اینکه مدتی درخدمت شما مخاطبان عزیز نبودم معذرت میخوام .وبلاگ بیامه با عزمی راسخ تر از گذشته درادامه راه نهایت تلاش رابرای آگاهی بخشی به منطقه گوران وقلخانی انجام دهد ..در این راه مشکلات و سنگ اندازی ها عزم ما را قوی تر از پیش خواهد کرد .             وحید مروتی دوستان وهمراهان بیامه ...از اینکه مدتی درخدمت شما مخاطبان عزیز نبودم معذرت میخوام .وبلاگ بیامه با عزمی راسخ تر از گذشته درادامه راه نهایت تلاش رابرای آگاهی بخشی به منطقه گوران وقلخانی انجام دهد ..در این راه مشکلات و سنگ اندازی ها عزم ما را قوی تر از پیش خواهد کرد .


             وحید مروتی
]]>
استاد علی اکبر مرادی 2016-12-15T21:36:54+01:00 2016-12-15T21:36:54+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/301 وحید مروتی بیامه زندگینامه علی اکبر مرادیوی نوازندگی تنبور را از سن 6 سالگی آغاز نمود و از محضر اساتید بزرگ تنبور سید ولی حسینی، سید محمود علوی،کاکی الله مراد حمیدی،آمیرزا صید علی کفاشیان،درویش علی میر درویشی و سید هاشم به طور مستقیم یا از طریق آثارشان بهره فراوان برد. فعالیت هنری خود را از سال 1350 با تکنوازی تنبور در فرهنگ و هنر کرمانشاه آغاز نمود. در سال 1351 به همراه دوستان هنرمند خود ، القاصی و خادمی اولین گروه تنبور را در کرمانشاه تشکیل دادند.و بعدها در سال 1359 باتشکیل گروه تنبور شمس، او یکی از اعضا زندگینامه علی اکبر مرادی

وی نوازندگی تنبور را از سن 6 سالگی آغاز نمود و از محضر اساتید بزرگ تنبور سید ولی حسینی، سید محمود علوی،کاکی الله مراد حمیدی،آمیرزا صید علی کفاشیان،درویش علی میر درویشی و سید هاشم به طور مستقیم یا از طریق آثارشان بهره فراوان برد. فعالیت هنری خود را از سال 1350 با تکنوازی تنبور در فرهنگ و هنر کرمانشاه آغاز نمود. در سال 1351 به همراه دوستان هنرمند خود ، القاصی و خادمی اولین گروه تنبور را در کرمانشاه تشکیل دادند.و بعدها در سال 1359 باتشکیل گروه تنبور شمس، او یکی از اعضای تشکیل دهنده ان گروه بود.در سال 1372 کار موسیقی خود را به صورت مستقل ادامه داد و جمع اوری،فراگیری و ثبت مقامات کهن تنبور را آغاز نمود. این مقامات(72 مقام) سالها بعد توسط خانه فرهنگ های جهان در پاریس و بعد از آن در ایران در چهار سی دی انتشار یافت. عشق وافر استاد به این ساز و فرهنگش باعث گردیده که طی 50 سال گذشته کمر همت به خدمت این ساز و فرهنگش ببندد و در این راستا با آموزش شاگردان بسیار و نوشتن متدی خاص و علمی به زبان درست و اصولی موسیقیایی(صد درس -آموزش تنبور نوازی) و همچنین ارائه اثار متعدد و برگزاری کنسرت های مختلف داخل و خارج کشور در شناساندن این ساز ملی نقش موثر داشته است. مجله معروف sing line او را یکی از 50 نوازنده برتر دنیا معرفی کرده است. و به پاس خدماتش از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی مدرک درجه یک هنری اعطا گردیده است. مرادی در جهت ثبت و ضبط و انتشار روایت های اصیل موسیقی کردی تلاش های فراوانی کرده است و در شناخت و درک نغمه های اصیل موسیقی مناطق کرد نشین کارشناسی تمام عیار به شمار می رود و مورد ارجاع بسیاری از موسیقی دانان در داخل و خارج کشور است. او را باید از معدود نوازندگان و خنیاگران موسیقی نواحی به شمار آورد که درک و تسلط عمیقی از موسیقی دستگاهی(ردیفی) نیز دارد. سبک منحصر به فرد او درنوازندگی کاملا متمایز و چشم و گوش نواز است.اجرای کنسرتهای متعدد به همراه شهرام ناظری در ایران اروپا آمریکا، رتبه اول تنبور نوازی در سال 70(34 سالگی) ، دیپلم افتخار لوح زرین و درافت مدرک درجه یک هنری از طرف شورای ارزشیابی هنرمندان کشور در سال81 از جمله عناوین است که به ایشان اهداء گردیده است. ایشان در حال حاضر در زمان اقامت در تهران، در آموزشگاه موسیقی یارسان واقع در میدان بنی هاشم تهران نواختن تنبور را به هنرجویان آموزش می دهند. از شاگردان استاد میتوان به حیدر کاکی ، جهانبخش رستمی، آرش مرادی، کوروش مرادی، فردین فرمانی ..... نام برد.
]]>
ایل گوران کرمانشاه 2016-12-15T21:34:17+01:00 2016-12-15T21:34:17+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/300 وحید مروتی بیامه مقاله : جغرافیای تاریخی و تاریخ تصویری مختصر ایل گوران گردآوری و گزینش : حمید احمدی "هر گونه برداشت از این مقاله با ذکر گردآورنده و نام وبلاگ آزاد است در غیر این صورت سرقت علمی محسوب می شود "   ایل گوران که یکی از ایلات بزرگ کرمانشاهان است ، در روستاهای گهواره ، بانیاران ، مله کبود ، ذهاب ، جگیران ، کرند ، قلعه زنجیر و ..... ساکن هستند . وجه نامگذاری : واژه گوران در فرهنگ ها به معنی محل اجتماع لشکر و همچنین نام سرزمینی ذکر شده است . کلمه گوران از واژه گبران آمده است یعنی بزرگان ، مقاله : جغرافیای تاریخی و تاریخ تصویری مختصر ایل گوران

گردآوری و گزینش : حمید احمدی

"هر گونه برداشت از این مقاله با ذکر گردآورنده و نام وبلاگ آزاد است در غیر این صورت سرقت علمی محسوب می شود "

 

ایل گوران که یکی از ایلات بزرگ کرمانشاهان است ، در روستاهای گهواره ، بانیاران ، مله کبود ، ذهاب ، جگیران ، کرند ، قلعه زنجیر و ..... ساکن هستند .

وجه نامگذاری :

واژه گوران در فرهنگ ها به معنی محل اجتماع لشکر و همچنین نام سرزمینی ذکر شده است . کلمه گوران از واژه گبران آمده است یعنی بزرگان ، به طوریکه فردوسی در شاهنامه می گوید :

وز آن دورتر آرش رزم سوز

چو گوران شه آن گرد لشکر فروز

برخی نیز بر این باورند که گوران در اصل گردان بوده یعنی همگی رشید و گرد می باشند. بعضی می گویند گلمه گوران جمع گور است یعنی گبر یا زرتشتی و گوران یعنی زرتشتیان

سابقه تاریخی:

ایل گوران از ایلات قدیمی کرمانشاهان است ، ناحیه گوران به علت کوهستانی بودن دست نخورده به جای مانده است و در روزگار باستان پایگاه ساسانیان بوده و پادشاهان ساسانی از خاک گوران به عنوان قشلاق و ییلاق خود استفاده می کردند . بعنوان نمونه قلعه زنجیر (قلا زنجیر)" مقر باستانی انوشیروان ساسانی بوده است ، همچنین کاخ باستانی یزدگرد سوم پادشاه ساسانی در بابایادگار  می باشد.

بنا به روایاتی پس از شکست یزدگرد سوم ساسانی ، اعراب خانواده و دخترش شهربانو را به اسارت می بردند ، شهربانو در اسارت به عقد حضرت امام حسین در می آید و در جریان جنگ کربلا توسط سه سوار از مردم گوران او را به قعله پدرش در بابایادگار برمی گردانند و تا آخرعمر  در آن قلعه زندگی می کند.

در سال 1836 میلادی راولینسون از سرزمین گوران بازدید کرده و می گوید : ذهاب از طرف حاکم کرمانشاه به 8000 تومان در سال به رئیس طایفه گوران اجاره داده می شود . افراد دلیر این طایفه در کوههای مجاور سکونت دارند و همیشه برای دفع حملات عثمانیها آماده اند"

 

طوایف و تیره های ایل گوران :

ردیف

طوایف

مراکز سکونت

سردودمان

1

قلخانی(اسپری)

قلعه زنجیری

علی سلطان

2

قلخانی(بهرامی)

بید نهر

ویسعلی سلطان

3

تفنگچی(دانیالی)

تختگاه

رستم سلطان

4

تفنگچی(دانیالی)

مله کبود

فتاح سلطان

5

گهواره(القاصی)

گهواره

القاص سلطان

6

نیریزی(نادری)

ستک

صفرویس سلطان

7

بیویانی(؟)

دوشم یان

رضا سلطان

8

طایشه ای(نظری)

پالان هلال

معارف سلطان

9

قادر میرویسی

سرقلعه

مصطفی سلطان

 

هسته اصلی ایل گوران از قلخانی ، تفنگچی و گهواره تشکیل شده است که پیرو مذهب یارسان و به گویش کردی کلهری با لهجه خاص منطقه تکلم می کنند.

طایفه های ایل گوران:

گوران قلعه زنجیری : شامل مناطق گوران ، بان زرده ، قلخانی ، ذهاب و پشت تنگ است حاکم معروف آن پاشاخان یاسمی بوده  است

   

 

    

     

طایفه قلخانی اسپری : قلخانی در کردی بر سپر جنگی اتلاق می شود چون سران این طایفه در درگیری ها با قشون عثمانی و متجاوزان مرزی از سپر (قلخان) با چالاکی و مهارت رزمی استفاده می کردند به قلخانی شهرت یافتند. زیستگاه این طایفه قلعه زنجیر ، کوهپایه های دالاهو ، قلعه شویل و قلعه علی سلطان می باشد

  طایفه قلخانی (بهرامی): این طایفه شامل مناطق درویت ،بیدنهر، بانیاران است . نسبت به دو طایفه دیگر از قلمرو و جمعیت کمی برخوردار است .

                                                             

 

 

  

     

طایفه گوران تفنگچی : در منطقه ای در مشرق گوران قلعه زنجیر و در شمال به کوه بنی گز و از مشرق به ایل بزرگ سنجابی و از جنوب به قلقه قاضی و گهواره قرار دارد.ایل تفنگچی شامل مناطق  تختگاه -بانزلانی – شاهمار – کچک بل و مله کبود  است.

تفنگچی خود شامل دو طایفه به نام فرخ سلطان و فرامرز سلطان می باشد که تیره قالب تیره محمد الله یار (دانیالی ) است

چون دسته مقدمه الجیش فوج و تیراندازان با تفنگ آتشین و گلوله ورشو بوده و در امر مهارت تمام داشته اند به تفنگچی معروف شدند.

فرامرز سلطان از مبارزین دوره مشروطیت دوران ناصر الدین قاجار بوده که بدست حاکمان آن زمان  در اصفهان به دار اویخته شد و جنازه او را در بارگاه بابایادگار به خاک سپردند.

  در روایات امده است که مردم تفنگچی یک روز قبل از اعدام فرامرز سلطان در قریه تختگاه جمع شدند و برای او نذر و نیاز کردند و این شعر را زمزمه کردند

یا امام رضا شاگه خراسان

برس و فریای فرامرز سلطان

 

طایفه های جاف گوران:

ایل طایفه ها شامل طایفه نیریژی ، طایشه ای و قادر میرویسی است که در دامنه شرقی کوه بنی گز و مرز جاف جوانرود ، منطقه پالان ذهاب و منطقه مرزی شمال ذهاب و گاو میشان و جنوب دربندیخان ساکن هستند . این طایفه های تابعه مذهی اهل تسنن و به زبان کردی جافی غیر هورامی تکلم می کنند و در آرامش کامل با سایر طایفه های گوران زندگی می کنند.

               

 

 

   

گوران کرندی:

این طایفه از لحاظ جمعیت بزرگترین ایل گوران است که در منطقه کرند و اطراف ان ساکن هستند و شامل مناطق خود کرند ،بیوه نیج ، جگرلو ، نصرآبادی ، پاطاق و بشیوه است .

                                                        

 

 منابع و مآخذ:

 1.    ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان‌ و ت‍م‍دن‌ دی‍ری‍ن‍ه‌ آن‌: ش‍ام‍ل‌ اوض‍اع‌ طب‍ی‍ع‍ی‌، ج‍غ‍راف‍ی‍ای‍ی‌، ت‍اری‍خ‍ی‌،اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ و اق‍ت‍ص‍ادی‌/ ای‍رج‌ اف‍ش‍ار (س‍ی‍س‍ت‍ان‍ی‌).-- ت‍ه‍ران‌: ن‍گ‍ارس‍ت‍ان‌ ک‍ت‍اب‌،۱۳۸۱ . ج‌.: م‍ص‍ور، ن‍ق‍ش‍ه‌، ن‍م‍ون‍ه‌، ع‍ک‍س‌، ن‍م‍ودار.

2.      ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان‌ و ت‍م‍دن‌ دی‍ری‍ن‍ه‌ آن‌ ش‍ام‍ل‌: اوض‍اع‌ طب‍ی‍ع‍ی‌، ج‍غ‍راف‍ی‍ای‍ی‌، ت‍اری‍خ‍ی‌،اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ و اق‍ت‍ص‍ادی‌/ ای‍رج‌ اف‍ش‍ار (س‍ی‍س‍ت‍ان‍ی‌).-- [ت‍ه‍ران‌]: زری‍ن‌،۱۳۷۱ .۲ج‌. ( ۱۷۶۴ص‌.): م‍ص‍ور، ن‍ق‍ش‍ه‌، ن‍م‍ون‍ه‌، ع‍ک‍س‌، ن‍م‍ودار.

3.      ک‍رم‍ان‍ش‍اه‌ و آث‍ار ت‍اری‍خ‍ی‌ آن‌/ ت‍ال‍ی‍ف‌ ه‍رم‍ز ب‍ی‍گ‍ل‍ری‌.-- ک‍رم‍ان‍ش‍اه‌: طاق‍ب‍س‍ت‍ان‌،۱۳۸۱.۷۴ص‌.: م‍ص‍ور، ن‍ق‍ش‍ه‌، ن‍م‍ون‍ه‌،

4.      ن‍گ‍اه‍ی‌ ب‍ه‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ م‍ردم‌ ک‍رم‍ان‍ش‍ان‌/ ص‍ادق‌ ش‍م‍س‌.-- ت‍ه‍ران‌: ف‍ک‍ر ن‍و،۱۳۷۸ .

5.      ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان‌ و ت‍م‍دن‌ دی‍ری‍ن‍ه‌ آن‌ ش‍ام‍ل‌: اوض‍اع‌ طب‍ی‍ع‍ی‌، ج‍غ‍راف‍ی‍ای‍ی‌، ت‍اری‍خ‍ی‌،اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ و اق‍ت‍ص‍ادی‌/ ای‍رج‌ اف‍ش‍ار

6.      گ‍ذری‌ ب‍ر ت‍اری‍خ‌ ک‍رم‍ان‍ش‍اه‌ (ب‍اخ‍ت‍ران‌)/ م‍ول‍ف‌ ه‍رم‍ز ب‍ی‍گ‍ل‍ری‌.-- [ب‍ی‌ ج‍ا]:ک‍اش‍ف‍ی‌،۱۳۷۰ -.ج‌.: م‍ص‍ور، ن‍ق‍ش‍ه‌، ن‍م‍ون‍ه‌،.

7.      ن‍ق‍دی‌ ب‍ر ک‍ت‍اب‌ ج‍غ‍راف‍ی‍ای‌ ت‍اری‍خ‍ی‌ و ت‍اری‍خ‌ م‍ف‍ص‍ل‌ ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان‌ (ای‍لات‌ و طوای‍ف‌ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان‌)/ ن‍وش‍ت‍ه‌ اردش‍ی‍ر ک‍ش‍اورز.-- ک‍رم‍ان‍ش‍اه‌: طاق‌ ب‍س‍ت‍ان‌،۱۳۷۸ .۱۷۷ص‌.: ن‍م‍ون‍ه‌، ع‍ک‍س‌.

8.      ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان‌ درس‍ف‍رن‍ام‍ه‌ س‍ی‍اح‍ان‌/ پ‍ژوه‍ش‌ ون‍گ‍ارش‌ اردش‍ی‍رک‍ش‍اورز.--ک‍رم‍ان‍ش‍اه‌: طاق‌ ب‍س‍ت‍ان‌،۱۳۸۳ .

9.      ج‍غ‍راف‍ی‍ای‌ ت‍اری‍خ‍ی‌ و ت‍اری‍خ‌ م‍ف‍ص‍ل‌ ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان‌/ ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍د ع‍ل‍ی‌ س‍ل‍طان‍ی‌؛وی‍راس‍ت‍ار م‍ح‍م‍د ت‍ق‍ی‌ م‍ل‍ی‍ح‌.-- ت‍ه‍ران‌: م‍ح‍م‍د ع‍ل‍ی‌ س‍ل‍طان‍ی‌،۱۳۷۲ -.ج‌.: م‍ص‍ور، ج‍دول‌، ن‍ق‍ش‍ه‌، ع‍ک‍س‌.

10.  ج‍غ‍راف‍ی‍ای‌ ت‍اری‍خ‍ی‌ و ت‍اری‍خ‌ م‍ف‍ص‍ل‌ ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان‌ " ب‍اخ‍ت‍ران‌ "/ ت‍ال‍ی‍ف‌  م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌س‍ل‍طان‍ی‌؛ ب‍ا م‍ق‍دم‍ه‌ ع‍ب‍دال‍ح‍س‍ی‍ن‌ ن‍وای‍ی‌.-- [ب‍ی‌ ج‍ا]: م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ س‍ل‍طان‍ی‌، ۱۳۷۰ -.۳ج‌: م‍ص‍ور، ن‍ق‍ش‍ه‌، ج‍دول‌، ن‍م‍ون‍ه‌، ع‍ک‍س‌ ، ن‍م‍ودار.

11.  س‍ی‍م‍ای‌ ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان‌: پ‍ژوه‍ش‌ م‍خ‍ت‍ص‍ری‌: در م‍وق‍ع‍ی‍ت‌ ت‍اری‍خ‍ی‌ و اق‍ل‍ی‍م‍ی‌ وج‍غ‍راف‍ی‍ای‍ی‌، اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ و اق‍ت‍ص‍ادی‌ اس‍ت‍ان‌ ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان‌/ اث‍ر ع‍ب‍دال‍ح‍س‍ی‍ن‌ م‍ل‍ک‍ان‍ی‍ان‌.--ک‍رم‍ان‍ش‍اه‌: ش‍رک‍ت‌ چ‍اپ‌ وان‍ت‍ش‍ارات‌ غ‍رب‌،۱۳۵۷ .

12.  ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان‌ درج‍ن‍گ‌ ج‍ه‍ان‍ی‌ اول‌(ت‍ش‍ک‍ی‍ل‌ دول‍ت‌ ای‍ران‌ آزاد)/ پ‍ژوه‍ش‌ ون‍گ‍ارش‌اردش‍ی‍ر ک‍ش‍اورز.-- ک‍رم‍ان‍ش‍اه‌: ان‍ت‍ش‍ارات‌ طاق‌ ب‍س‍ت‍ان‌،۱۳۸۲ .ی‍ازده‌،۴۶۷ ص‌.: م‍ص‍ور، ع‍ک‍س‌.

13.  ک‍رم‍ان‍ش‍اه‌ م‍ا ب‍ه‌ دورن‍م‍ای‌ ق‍دی‍م‌ ش‍ه‍ر(ال‍ی‍گ‍ارش‍ی‌ - خ‍ان‍دان‍ه‍ای‌ ح‍ک‍وم‍ت‌ گ‍ر درک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان‌)/ پ‍ژوه‍ش‌ و ن‍گ‍ارش‌ اردش‍ی‍ر ک‍ش‍اورز.-- ک‍رم‍ان‍ش‍اه‌: طاق‌ ب‍س‍ت‍ان‌،۱۳۸۲.ه‍ش‍ت‌، ۳۳۱ ص‌.:ع‍ک‍س‌.

14.  ک‍ت‍اب‍ش‍ن‍اس‍ی‌ ک‍رم‍ان‍ش‍اه‌/ ت‍ه‍ی‍ه‌ و ت‍دوی‍ن‌ ح‍م‍ی‍د اح‍م‍دی‌.-- ک‍رم‍ان‍ش‍اه‌:طاق‍ب‍س‍ت‍ان‌،۱۳۷۹ .۲ج‌.

 

]]>
هنر موج بافی 2016-04-04T11:41:58+01:00 2016-04-04T11:41:58+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/296 وحید مروتی بیامه هنر موجبافی یاجاجیم بافی موج دست بافته ای پشمین و منقش و غالبا مخصوص نواحی سردسیر است.  در مشاغل عشایری اکثر مناطقی که بافت آن رواج دارد به نام جاجیم خوانده می شود.فقط در خرم آباد و کرمانشاه ماشته یا موج نامیده می شود که از قدیمی ترینپارچه های دست بافته این منطقه میباشد. در مورد وجه تسمیه موج در هیچ کتابی ذکری به میان نیامده،اما می شود معانی واژه جاجیم را در مورد موج هم پذیرفت. مهمترین ماده اولیه مصرفی در تولید موج  نخ پشمی “الوان” است. رایج ترین

هنر موجبافی یاجاجیم بافی

موج دست بافته ای پشمین و منقش و غالبا مخصوص نواحی سردسیر است.
 در مشاغل عشایری اکثر مناطقی که بافت آن رواج دارد به نام جاجیم خوانده می شود.فقط در خرم آباد و کرمانشاه ماشته یا موج نامیده می شود که از قدیمی ترینپارچه های دست بافته این منطقه میباشد.
در مورد وجه تسمیه موج در هیچ کتابی ذکری به میان نیامده،اما می شود معانی واژه جاجیم را در مورد موج هم پذیرفت.
مهمترین ماده اولیه مصرفی در تولید موج  نخ پشمی “الوان” است. رایج ترین نقوش ماشته های لرستان عبارتند از:
گل پتویی،چهارخانه آو و دار (آب و درخت) راه راه ، هشت خانه،خانه پنجزاری کاربرد عمده ماشته رختخواب پیچ می باشد، ولی در زندگی عشایر و روستایی کاربردهای دیگری مانند زیر انداز،روانداز و روی کرسی دارد.

اما امروزه از تولید موج جهت روفرشی،رومبلی؛انواع پشتی،کیف زنانه،ساک،روکش،روی صندلی اتومبیل،و تزئین منزل استفاده می شود.

بافت موج به جز لرستان در کرمانشاه و کردستان،آذربایجان و ایلام  درمیان عشایر رواج دارد.
]]>
عروسی درکرمانشاه قدیم 2016-04-04T11:39:06+01:00 2016-04-04T11:39:06+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/295 وحید مروتی بیامه عروسی در کرمانشاه قدیم اینگونه بود اردشیر کشاورزمحقق و پژوهشگر با اشاره به آیین‌های سنتی ازدواج در کرمانشاه، گفت: قدیم‌ها مراسم عروسی در کرمانشاه هفت تا ۱۰ شبانه روز ادامه داشت و همه اهالی محل دعوت بودند. در کرمانشاه قدیم مراسم ازدواج گسترده و با آیین‌های خاص همراه بود که امروز از خیلی از آنها خبری نیست.  انواع روش‌های همسرگزینی در گذشته : در یک روش زمانی که دختر و پسری مورد پسند هم واقع می‌شدند پدر و مادر داماد با مراجعه به خانه دختر موضوع را به صورت خصوص

عروسی در کرمانشاه قدیم اینگونه بود

49-113.jpg


اردشیر کشاورزمحقق و پژوهشگر با اشاره به آیین‌های سنتی ازدواج در کرمانشاه، گفت:

قدیم‌ها مراسم عروسی در کرمانشاه هفت تا ۱۰ شبانه روز ادامه داشت و همه اهالی محل دعوت بودند.

در کرمانشاه قدیم مراسم ازدواج گسترده و با آیین‌های خاص همراه بود که امروز از خیلی از آنها خبری نیست.

 انواع روش‌های همسرگزینی در گذشته :

در یک روش زمانی که دختر و پسری مورد پسند هم واقع می‌شدند پدر و مادر داماد با مراجعه به خانه دختر موضوع را به صورت خصوصی با آنها در میان می‌گذاشتند و بعد اگر موافقت خانواده دختر اعلام می‌شد ماجرا را علنی می‌کردند و در مرحله بعد با دعوت از بزرگان خانواده دوباره به منزل دختر می‌رفتند و برای دختر لباس، پارچه، روسری، قند و انگشتری می‌بردند.

شیوه دیگر ازدواج در کرمانشاه قدیم “ناف‌بران” بود که در این شیوه زمانی که یک نوزاد دختر متولد می‌شد او را از همان سن نامزد یکی از پسرهای فامیل یا همسایه می‌کردند که معمولا حدود ۱۰ سال از دختر بزرگتر بود.

در این شیوه تا زمانی‌که دختر بزرگ می شد مخارج و هزینه‌های او بر عهده خانواده داماد بود و پس از اینکه دختر به سن مناسب رسید با پسر ازدواج می‌کرد.

در روش دیگر در خانواده‌ای که چند پسر داشتند، اگر یکی از پسرها که دارای همسر بود از دنیا می‌رفت، یکی دیگر از برادرها با همسر او ازدواج می‌کرد تا عروس پس از مرگ همسرش از خانه پدرشوهر خارج نشود.

این پژوهشگر به شیوه دیگری از همسر گزینی اشاره کرد که بین دو قبیله صورت می‌گرفته : در این شیوه وقتی که بین دو قبیله نزاع و قتلی صورت می‌گرفت، برای اینکه صلح ایجاد شود دختری از خانواده قاتل را به پسری از خانواده مقتول می‌دادند.

بعد از انتخاب نامزد، آیین‌های ازدواج برپا می‌شد، رسوم ازدواج در کرمانشاه بر اساس روسم عشایر کرد و لک بود که آیین‌های خاص خود را داشتند.

وی از “دست‌گیران” به عنوان اولین مراسم یاد کرد که امروزه “نامزدی” نامیده می شود  در این مرحله لباس و هدایایی بین دختر و پسر رد و بدل می‌شد و سپس وجه نقد و یا کالایی به عنوان مهریه و یا پشت عقد برای دختر تعیین می‌شد.

در این مراسم خانواده داماد وجه نقدی را نیز به عنوان “شیربها” به مادر عروس می‌دادند که به عنوان پاسداشتی برای زحماتی بود که برای بزرگ کردن عروس کشیده است.

بعد از “دست گیران”، عروسی را برگزار می‌کردند که عروسی‌های قدیم بسیار سنگین بود و خانواده داماد بر اساس وسعی که داشتند از هفت تا ۱۰ روز جشن می‌گرفتند.

در مراسم عروسی، عروس و داماد را با لباس‌های زیبا سوار بر اسب کرده و چند نفر با لباس‌های محلی شیک آنها را همراهی می‌کردند، همراهان عروس و داماد قطار فشنگ می‌بستند و به نشانه جشن و شادی تیر هوایی می‌زدند.

در مراسم عروسی افرادی ساز و دهل می‌زدند و سایر مردم نیز به انواع رقص‌های چوبی و حرکات موزون مشغول می‌شدند و در نهایت عروس و داماد را راهی خانه بخت می‌کردند.

در عروسی‌های گذشته، همه اهالی محل دعوت بودند و در برپایی عروسی مشارکت و مساعدت مالی داشتند، مردم به عنوان هدیه پول نقد، بز، گوسفند، برنج، قند و … را به خانواده داماد هدیه می‌کردند.

این روزها دیگر مجل، وقت و توان مالی برای برپایی اینگونه مراسم وجود ندارد و عروسی‌ها محدود و کوچک برگزار می‌شود.

*عکس تزئینی است

]]>
هوره کهن ترین ایین موسیقیایی 2016-04-04T11:37:11+01:00 2016-04-04T11:37:11+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/294 وحید مروتی بیامه هوره خوانی کهن ترین آیین موسیقایی و نمایشی ایران باستان   هوره خوانی در معنای ابتدایی عبارت از خواندن آوازهای ویژه در سوگ کسان خود یا در رسای عزیزان، بزرگان و سلحشوران طایفه و ایل است. هور و هوره، واژگانی هستند که بی ارتباط با واژه اهورا نیستند. آواها و نیایش های باستانی که به گونه ای مربوط به ستایش اهورا مزدا بود و پس از ورود اسلام به ایران و پذیرش آن توسط اکثریت مردمان این سرزمین از میان رفت و به صورت یک گونه مویه سرایی و سوگ خوانی در لحظات اندوه بار انسان ه

هوره خوانی کهن ترین آیین موسیقایی و نمایشی ایران باستان

 


هوره خوانی در معنای ابتدایی عبارت از خواندن آوازهای ویژه در سوگ کسان خود یا در رسای عزیزان، بزرگان و سلحشوران طایفه و ایل است.

هور و هوره، واژگانی هستند که بی ارتباط با واژه اهورا نیستند. آواها و نیایش های باستانی که به گونه ای مربوط به ستایش اهورا مزدا بود و پس از ورود اسلام به ایران و پذیرش آن توسط اکثریت مردمان این سرزمین از میان رفت و به صورت یک گونه مویه سرایی و سوگ خوانی در لحظات اندوه بار انسان ها خوانده می شوند، باقی ماند.

این نوع هنر آیینی نمایشی که تلفیقی از دو هنر موسیقایی توام با انجام حرکات و صورت های نمایشی آیینی است در تمام نواحی غرب ایران چون لرستان، ایلام، کرمانشاهان، کردستان و برخی نقاط دیگر اجرا می شود.

برخی پژوهشگران هوره را مجموعه نیایش های آیینی و نمایشی می دانند که در بردارنده باورهای نخستین زرتشتیان است. هوره از آوازهای بسیار کهن است و احتمال دارد که موبدان زرتشتی هنگام نیایش در کنار آتشگاه به خواندن هوره می پرداختند.

هم اکنون نیز این آیین موسیقایی و نمایشی در بین عشایر مرسوم است که در آن مردان و زنان دور آتش می نشینند و مناسک و مناسبت های مذهبی و ملی مانند ایام عزاداری، سوگوای چون ماه های محرم، صفر و ماه مبارک رمضان و یا در غم از دست دادن عزیزان و نزدیکان شان دور آتش جمع می شوند و هوره می خوانند.

اشعاری که در هوره خوانده می شوند معمولا ۱۰ هجایی و غالبا با مضامین تغزلی وحماسی اند. در خواندن هوره آلات موسیقی به کار برده نمی شود. در نقطه نظرات دیگر پژوهشگران آمده است که هوره نوعی موسیقی نمایش کلامی ویژه کردها با پیشینه کهن است.

هورا یکی از مهمترین مقام های کردی است و از آنجایی که از یورش اقوام بیگانه در امان مانده است می توان آنرا دست نخورده ترین نوع موسیقی – نمایش فولکلریک ایران دانست. هوره به صورت تک خوانی بدون ساز در منطقه کرمانشاهان اجرا می شود و به بدین نوع موسیقی – نمایش در کردستان هورا می گویند.

هوره از ریتم آزاد پیروی می کند و بیشتر در مناطق گوران، سنجابی، قلخانی و کلهر از توابع استان کرمانشاهان منسبوب است.

]]>
ایل گوران/نویسنده خسرو میرزایی 2016-04-04T11:33:29+01:00 2016-04-04T11:33:29+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/293 وحید مروتی بیامه وجه تسمیه گوران 1) کسی که گوی هستی را میراند سلطان وصاحبکار هستی،  2) سرزمین گواران وخوش آب وهوا، 3) سرزمین بزرگان هم معنا میدهد، 4 ) گبران ۵)آتشین، وابسته به آتش و نام تیره‌ای آریایی ۶)گوران در زبان کردی هم معانی دیگری دارد.  ( گوران)  گوریان که معنی لغوی فارسی آن به این ترتیب است. تغیر دهنگان  تغییر داده شده. و در کل به معنی کسانی است یک سری تغییرات اساسی در آنها به بوجود آمده باشد.(که ممکن است این تغییرات  از لحاظ فرهنگ ، دین، زبان، جغرافیا، وجه تسمیه گوران

1) کسی که گوی هستی را میراند سلطان وصاحبکار هستی،

 2) سرزمین گواران وخوش آب وهوا،

3) سرزمین بزرگان هم معنا میدهد،

4 ) گبران

۵)آتشین، وابسته به آتش و نام تیره‌ای آریایی

۶)گوران در زبان کردی هم معانی دیگری دارد. 

( گوران)  گوریان که معنی لغوی فارسی آن به این ترتیب است.

تغیر دهنگان  تغییر داده شده. و در کل به معنی کسانی است یک سری

تغییرات اساسی در آنها به بوجود آمده باشد.(که ممکن است این تغییرات

 از لحاظ فرهنگ ، دین، زبان، جغرافیا، یا... باشد). البته در حال

حاضر عمده‌ترین تغییری که در این ایل بزرگ روی داده است گرویده

 شدن مردم این دیار به دین یارسان می‌باشد.

 ولی چون این تحول بزرگ در 8و9 صده قبل روی داده است

 

و ایل گوران یا منطقه گوران قدمتی خیلی بیشر از این دارد

 احتمال اینکه به خاطر این تحول این اسم را

برای این منطقه یا ایل برگزیده باشند کم است.

و... 

تفنگچی یکی از چهار تیره ایل بزرگ گوران می باشد که در استان کرمانشاه در غرب ایران

 ودر قاره آسیا قرار دارد.

هدف ازایجاداین وبلاگ گرد آوردن مهربانیها وخاطرات گذشته وآشنایی نسل جدیدباسرزمین

 خویش ونزدیکی انسانهای قبیله وسرزمینم به همدیگروآشنایی سایر اقوام ایرانی با سرزمین  ماکه

 ایل بزرگ گوران می باشدکه شامل تیره های   ۱)  تفنگچی  ۲)  بهرامی ۳)  بیونیژ  و

۴) شوانکاره    است و شهرستان دالاهو بامرکزیت کرند و  شهر (بخش)گهواره دردل آن قرار دارد.   

  در قدیم گوران نام سرزمینهای کرد نشین ایران وعراق بوده که محدوده آن بسیار وسیع بوده

است به همین خاطر است که به آوازهای کردی گورانی میگویند.

 نام منطقه‌ای در استان کرمانشاه است. مردم این منطقه به گویش کردی گورانی تکلم می‌کنند.

 گوران یکی از ایل‌های بزرگ ایران در گذشته باستان و حال بوده است که در شاهنامه فردوسی

 از آن یاد شده است و هم اکنون مرکزیت یارسان می‌باشد. در گذشته کل منطقه کرمانشاه،

 طایفه‌های سنجابی قلخانی حتی از شمال تا نزدیکی کنگاور دینور از غرب تا نزدیکی خانقین

جنوب تا ایلام و شرق رودخانه سیمره و مناطق وسیعی از کردستان، گوران نامیده می شده است.

(سایت گوران)


 آخرین بخش جدا دشده ازایل گوران ایل غیورقلخانی بوده است.   

  مردم سرزمین گوران دارای دین یارسان هستن دکه به نامهای اهل حق و طایفه سان

 وگوران شناخته شده اند، در تبریز گوران درعراق (کاکه ای) درترکیه (بگتاشی وعلوی )و در

 مصر( تستری )و درلبنان وسوریه بانام (دروزی )  و امروزه با مهاجرت یارسانیها در فرانسه

   انگلیس   سوئد وآلمان  کانادا و.... دد سراسر دنیا روزگار میگذرانندکه این آیین سرشار

 از تبلورهای حقانی وازلی میباشد.

ساز دینی یارسان تنبور میباشدکه هر هفته در جمخانه سیدپیربانواختن تنبور وخواندن مقامهای

حقانی مریدان رابه سوی حقیقت وجود وراه راست هدایت مینمایند.تمام اجزای تنبور دارای اسم

خاص ونیابت مخصوص الهی است.

درسزمین گوران واطراف آن کوههای بزرگی قرار دارداز جمله دالاهو, قلا قاضی,کرانجیر,

 بزه هو و بی کسه و صیادان و بنی گز(در مرز ایل گوران و ایل جاف)...  بزرگ ترین قله ها

ی این منطقه درکوهستان دالاهو میباشد.

 طولانی ترین رودخانه ی آن چم  زمکان می باشد که از کوه سیاوانه(سیاهدانه) دالاهو سر

چشمه می گیرد و به رودخانه سیروان که رودخانه مقدس برای یارستان میباشد می ریزد و از

 آنجا به کشور همجوارعراق جاری می شود. به تازگی چندین سد بر روی آن در حال احداث

است که بزرگترین آن سد بزرگ آزادی است که بیشترین آب رادر منطقه نگهداری خواهد کرد.


درمنطقه تفنگچی بزرگترین کوه کر انجیر( گل انجیر)وبزرگترین رودخانه (چم)  چم

شاهمارمیباشد که از کوههای هواسون (عباسوند)سرچشمه میگیردواز روستاهای  ۵

روستای تختگاه) کلینگه  (کلینگاه) وشاهمار وبانزلان علیا وبانزلان سفلا می گذرد و در بانزلانی

سفلای سابق به چم زمکان سرازیر می شود.

ودر روستای تختگاه ازچشمه های تاویله و کیوار آب زیادی به رودخانه شامار جاری می شود و

 دربین راه از چم کرکره هم آب زیادی بدان می پیوندد و قوت می گیرد.

روستاهای ایل تفنگجی:

۱)تختگاه سیدصیفور  ۲ )تختگاه احمد خان دانیالی  ۳)تختگاه سید جمشید حسینی  ۴

)تختگاه عادل خان دانیالی    ۵)تختگاه اسکندر خان دانیالی 

  ۶)تختگاه صفیار سلطان (تپه شیخ مراد)     ۷ )کلینگه کربلایی پایدار   ۸)کانی چرمی (جشمه سفید)

۹)شاهمار میرزاغلام حیدر پناه  ۱۰)شاهمار میرزامراد چراغعلی  ۱۱)بانزلانی کد خدا محمود یوسفی (علیا)

۱۲)بانزلانی کدخدا کاکا عبدالله مرادی  (سفلی)     ۱۳)  کرانجیر     ۱۴)  جاماسب

۱۵)علیه که 

۱۶)سر آسیاب  ۱۷ )کامران کاکاحسن  ۱۸)کامران شاه مروت  ۱۹)کامران رحمان

۲۰)بیراغوند(بیاخون) و روستای یارمحمد که قبلا از بیراغوند جدا بوده والان جزبیراغوند است.

۲۱) بانشیروان(خیل فرج الله)   ۲۲)درمران علیا (کدخدا الماس) 

 ۲۳)درمران سفلی (کدخدا ساده میر)  روستای درمران از طرفی در مرز گوران وقلخانی میباشد.

۲۴)بانسولاب شیر محمد  ۲۵)بانسولاب کلبعلی ۲۶)بانسولاب  حاتم

۲۷)بانسولاب  شیرزاد ۲۸)بانسولاب ملا بگمراد (بریشا)  ۲۹) ونده رنگینه (بند رنگینه) 

 ۳۰)بابا کوسه علیا(شمس الله)  ۳۱)بابا کوسه  سفلی (حاتم)

  ۳۱) کر کره (که  بین گوران و سنجابی بر سر این روستا اختلاف نظر وجود دارد.)

 به نقل از آقای خسرو میرزایی از روستای درمران علیا

باتشکرازوبلاگ ایل گوران

 

]]>
حزب چیست؟ 2016-04-04T11:28:53+01:00 2016-04-04T11:28:53+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/292 وحید مروتی بیامه حزب یک پدیده‌ی اجتماعی و تاریخی است و مانند هر پدیده‌ی اجتماعی - تاریخی دیگر، معنا و مفهومش تابع زمان و مکان است. در مقطع زمانی حاضر، ساختار تشکیلاتی، استراتژی و اهداف سازمانی که تحت عنوان حزب در یک کشور توسعه‌نیافته به فعالیت می‌پردازد، متفاوت با سازمانی است که تحت همین نام در یک کشور درحال‌توسعه‌ یا توسعه‌نیافته فعالیت می‌کند. لذا یافتن مفهومی واحد که واجد خصوصیات کلی چنین پدیده‌ای باشد تا حدودی دشوار می‌نماید. دراین نوشتار به‌منظور ایجاد امکانی برای ادامه‌ی بحث و با الگو قراردادن دراین نوشتار به‌منظور ایجاد امکانی برای ادامه‌ی بحث و با الگو قراردادن احزابی که توانسته‌اند در صحنه‌ی سیاسی کشورهای متبوع خود نقشی پایدار و مثبت بازی کنند، به برشمردن کارکردهای اصلی - فقط اصلی - یک حزب اشاره می‌گردد:
-1 حزب به‌مثابه سازمانی بازتاباننده‌ی نیازها و خواسته‌های بنیادین یک لایه و یک طبقه‌ی اجتماعی.
-2 حزب به‌مثابه عنصری تعاملی بین حکومت - قدرت مستقر - از یک‌سو و جامعه‌ی مدنی و توده‌های مردم از سوی دیگر.
-3 حزب به‌مثابه بستری برای تعلیم و رشد افرادی تشکیلاتی و تحلیل‌گر جهت مدیریت کلان.
-4 حزب به‌مثابه حضور یک هویت جمعی شناسنامه‌دار جهت تسهیل شناخت اجتماعی.
این‌که این کارکردهای چهار‌گانه تا چه حدی لازم و ملزوم یکدیگرند و با هم چه ارتباط سازواره‌ای دارند بحثی جداگانه است که در این نوشتار به آن پرداخته نخواهد شد. ولی ذکر یک نکته ضروری به‌نظر می‌رسد و آن‌هم این‌که هرکدام از کارکردهای مذکور برای یک حزب به منزله پایه‌ای است برای یک میز. حزبی می‌تواند با ثبات و استمرار باشد که کارکردهای گفته‌شده در آن محقق گردد و در غیر این‌صورت تعادل نخواهد داشت و تدریجاً به‌سمت سترون‌شدن پیش خواهد رفت.
پس از ذکر این مقدمه، پرسش این ‌است که در جامعه‌ی کنونی ما که به باور بسیاری از صاحب‌نظران جامعه‌ای در حال گذار از مناسبات و روابط فرهنگی - اقتصادی کهن به مناسبات و روابط فرهنگی - اقتصادی مدرن است، تا چه میزان شرایط برای تحقق کارکردهای چهارگانه‌ی برشمرده‌شده وجود دارد. به‌عبارت روشن‌تر، حزب پاسخ به کدام نیاز بر زمین‌مانده‌ی کنونی جامعه است.
گفته شد که نخستین کارکرد یک حزب آن است که نیازها و خواسته‌های یک لایه و یا یک طبقه‌ی اجتماعی و یا حتی لایه‌ها و طبقاتی را بازتاب دهد، بدیهی است قبل از شکل‌گیری، تداوم و احراز هویت واحد یک لایه یا طبقه‌ی اجتماعی امکان تجمیع نیازها و خواسته‌ها و هدایت آن‌ها وجود ندارد. اگر در جامعه‌ای طبقات اجتماعی دائماً دچار بی‌ثباتی، تغییر مرزها، حرکات ژله‌ای و نابودی قرار داشته باشند، امکان احراز هویت واحد و خودآگاهی نسبت به این هویت و سرانجام نیاز هدایت‌شده وجود ندارد.
تا حدودی این اتفاق‌نظر وجود دارد که در جامعه‌ی ایران، حتی قبل از عصر اقتصاد نفتی رابطه‌ی علت و معلولی ثروت و قدرت معکوس بوده است.. معمولاً در جوامع باثبات نسبی از زمانی‌که انباشت ثروت امکان‌پذیر گردیده است، قدرت محصول ثروت بوده است. لایه‌ها و طبقات اجتماعی به میزانی که به منابع ثروت دسترسی داشته‌اند، در قدرت تاثیر‌گذار بوده و سهمی از آن را به خود اختصاص داده‌اند. ولی در جامعه‌ی ‌ما به‌دلایل تاریخی که یادآوری‌آن ضرورتی ندارد، ثروت محصول قدرت، آن‌هم قدرت متکی به زور عریان بوده است. در این سرزمین ظاهراً مالکیت بر دست‌آوردهای اقتصادی تقدسی نداشته و آن‌چه مقدس بوده است، و امکان تعرض به آن جز با زوری بیشتر مقدور نبوده است، قدرت مبتنی بر زور عریان بوده است.
آغشته‌شدن یا شاید بهتر است بگوییم آلوده‌شدن اقتصاد ایران به نفت، نه‌تنها این وارونگی را درمان نساخت که آن ‌را تشدید هم کرد. به‌هرحال نتیجه‌ی نخست این‌که پایه‌ی لایه‌ها و طبقات اجتماعی فرادست جامعه نه بر پایه‌ی فرآیندهای اقتصادی ریشه‌دار و درازمدت که بر مبنای تحولات زودگذر بنا شده و به دشواری استعداد سازماندهی و ایجاد روابط و مناسبات مستمر را دارند و دوم این‌که این طبقات محکوم به ظهور و افولی غیرمعمول و در یک کلام، دولت مستعجل‌اند. طبیعی است که چنین طبقاتی کم‌تر به‌خودآگاهی طبقاتی می‌رسند و سازماندهی و هدایت کردن خواست‌ها و نیازهایشان توسط نخبگانشان به راحتی امکان‌پذیر نمی‌شود.
در چنین شرایطی لایه‌های میانی و فرودست اجتماعی که قاعدتاً بایستی از تاثیر جابه‌جایی در قدرت تا حدودی در امان باشند، دائماً مورد تعرض قرار گرفته و در تهدید دائم، امکان سازماندهی خود و دستیابی به خودآگاهی طبقاتی را نمی‌یابند. در آخرین تحول عظیم جامعه‌ی ایران، یعنی در انقلاب سال 1357، برخی لایه‌های اجتماعی فرادست جامعه حتی فرصت جابه‌جایی نیافتند و منهدم گردیدند، و طبقات میانی و فرودست جامعه دچار آن‌چنان درهم‌ریختگی گردید که امکان هرگونه سازماندهی و تجمیع و جهت‌دهی خواسته‌ها و نیازهای خود را از دست داد.
در طول بیست و اندی‌سال از آن واقعه، با استمداد از رانت قدرت، لایه‌بندی‌های جدیدی در فرادست جامعه در شرف تکوین است. تشخیص آینده‌ی این تحولات ناممکن است؛ ولی آن‌چه امروز می‌توان گفت این است که تمام سازمان‌های سیاسی موجود در محدوده‌ی حکومت، نمایندگان سیاسی این لایه‌بندی جدید هستند. ماهیت رانتی این لایه‌های اجتماعی البته مانعی در جهت شفاف‌شدن رابط و مناسبات و مرزهای منافع آن‌هاست، ولی تدریجاً زمینه برای پیوند سازمان‌های مربوطه با خواست‌ها و نیازهای طبقاتی فراهم می‌گردد. موضع‌گیری احزاب اصلاح‌طلب از مجمع روحانیون مبارز، کارگزاران سازندگی تا نهضت آزادی در مرحله‌ی دوم انتخابات را می‌توان نوعی خودآگاهی طبقاتی تلقی نمود. لایه‌های میانی و فرودست جامعه پس از فرونشستن گرد و غبار عوام‌فریبی تدریجاً درمی‌یابند که خواست‌ها و نیازهایش آن چیزی نیست که سازمان‌های بورژوایی آن‌را منعکس می‌کنند. پشت‌کردن اینان به اصلاح‌طلبان علی‌رغم شعارهای زیبای آن‌ها نشان می‌دهد که جوانه‌هایی از خودآگاهی طبقاتی در حال شکوفاشدن است. این‌که سازمان‌های مدعی نمایندگی خواست‌های این بخش از جامعه موفق نشده‌اند بازتابنده‌ی خواست‌های آنان باشند، چیزی است که در قسمت بعد مورد بحث قرار می‌گیرد.
‌گفته شد که کارکرد دوم یک حزب ایفا‌ی نقش تعاملی بین حکومت و جامعه‌ی مدنی‌و مردم است. این‌که یک حزب بازتاب‌دهنده‌ی خواست‌های گروهی از مردم باشد، چیزی را تغییر نمی‌دهد؛ بلکه حزب باید بستری برای تحقق‌بخشیدن به مطالبات خود نیز طراحی و اجرا نماید. احزاب برای تحقق خواست‌های خود، چه در موقعیت قدرت و چه در جایگاه اپوزیسیون، ناگزیر به تعامل دائم با جامعه و حکومت هستند. امروزه سازمان‌هایی که به نوعی لایه‌های فرادست جامعه را نمایندگی می‌کنند و یا به عبارت روشن احزاب درون‌حکومتی، از آن‌جا که خود بخشی از ساختار قدرتند، در تعامل با حکومت دچار حداقل بن‌بست نیستند و کم و بیش این کارکرد را از خود بروز می‌دهند. ولی در مورد احزاب برون‌حکومتی باید گفت که دو معضل اساسی وجود دارد، که چنین کارکردی را غیر‌مقدور می‌سازد. معضل نخست آن است که حکومت مشروعیت خویش را نه از فرآیند تاریخی و متکی بر قابلیت‌های کارکردی در زمینه‌ی اقتصادی که از خواست مقطعی عمومی تحت رهبری فرهمند کسب کرده است و بیش از هر چیز نیاز به حمایت مستقیم لایه‌های میانی و فرودست جامعه - حداقل به‌خاطر کثرت آن‌ها - دارد. به‌همین دلیل حکومت قادر به تحمل سازمانی که نقش تعاملی بین حکومت و لایه‌هایی از جامعه را مستقلاً عهده‌دار باشد، نیست.
سرکوب ممتد سازمان‌های سیاسی مستقل و حتی سندیکایی، نمونه‌ی بارز این مدعاست. اما مساله به‌همین جا نیز ختم نمی‌گردد. احزابی که می‌خواهند نقش تعاملی بین حکومت و مردم را بازی نمایند با معضلی فرهنگی نیز روبه‌رویند. باور تاریخی مردم و حتی روشن‌فکران آن‌ها به‌دلایل متعددی مبتنی بر فرض ظالم‌بودن و نابکاری حکومت‌هاست جز در مقاطع معدودی که حکومت‌ها برمحور شخصیت‌های فرهمند و برای امری ملی با هاله‌ای از تقدس شکل می‌گیرند، عموم مردم دیدگاهی مثبت نسبت به تعامل با حکومت‌های نداشته‌اند. این بینش تاریخی محصول یورش مکرر زورمداران داخلی و خارجی به این سرزمین است که با آموزه‌ی مذهب شیعی دال بر غاصب‌بودن حکومت‌گران تقویت گردیده است. نخبگانی که با این پس‌زمینه‌ی ذهنی اقدام به ایجاد تشکل سیاسی می‌کنند، دائماً نسبت به اهداف حکومت شک می‌ورزند و البته حکومت نیز همین‌گونه عملمی‌کند. به‌هرحال در حال حاضر احزاب مستقل فاقد این کارکرد هستند و این خود یکی از عوامل مهم رشد و تداوم این سازمان‌های سیاسی است.
کارکرد سوم حزب، تربیت و رشددادن کادرهای حزبی است. تشکیلات حزبی و سلسله‌مراتب آن و تربیت افراد سازمانده و تحلیل‌گر نه‌تنها از آن‌جهت که هدایت خواست‌ها و ایجاد تعامل با حکومت و جامعه به‌منظور بسترسازی برای تحقق آن‌ها ضرورت است، بلکه از آن‌روست که احزاب سیاسی آشکارا خواهان سهیم‌شدن در قدرتند. طبیعی است هر حزبی به‌میزان سهیم‌شدن در قدرت نیاز به نیروی انسانی کارآمد دارد. در طول تاریخ معاصر احزاب ایران، دو یا سه سازمان سیاسی وجود دارد که کادرسازی را جدی گرفته‌اند و البته درین خصوص موفق نیز بوده‌اند. وجود سرمایه‌ی عظیم نیروی جوان و خواهان مشارکت در سرنوشت اجتماعی خود، به‌ویژه در میان طبقه‌ی متوسط جامعه، این امکان را فراهم می‌سازد. آن‌چه امروز مانع جذب و سازماندهی این جوانان می‌گردد، فقر دانش حزبی است. آیا می‌توان پرسید که تاکنون چند تالیف در زمینه‌ی روابط و سازمان تشکیلاتی احزاب سیاسی در بازار کتاب عرضه گردیده است؟
و سرانجام کارکرد چهارم یک حزب، عرضه‌ی هویت جمعی به‌منظور تسهیل شناخت اجتماعی است. پذیرش سازوکار نمایندگی برای اداره‌ی جامعه‌ی امروز به‌صورت امری بی‌دلیل درآمده است. نه‌تنها جوامع دموکراتیک بلکه حکومت‌های زورمدار نیز امروزه دریافته‌اند که اداره‌ی جامعه جز از طریق سازوکار مقدور نیست. ولی حکومت‌های زورمدار می‌کوشند که این سازوکار را به‌گونه‌ای در جهت اهداف خود به‌کارگیرند. یکی از ابزارهای موِثر این حکومت‌ها بهره‌برداری از دشواری شناخت مردم و اعتماد آن‌ها به نمایندگانی است که آن‌ها را می‌خواهند انتخاب کنند. در یک جامعه‌ی چندمیلیونی و روابط پیچیده‌ی شهری برای مردم دشوار است که از افراد شناختی واقعی به‌دست آورند. احزاب و سازمان‌های سیاسی با ایجاد هویت جمعی مشخص و مستمر قادرند مردم را در انتخاب خود یاری رسانند و مانع سو استفاده گردند. در جامعه‌ی ما احزاب حکومتی تاکنون ازین امکان بهره‌برداری لازم را کرده‌اند تا آن‌جا که برخی معتقدند که سازمان‌های سیاسی درون‌حکومت صرفاً احزاب انتخاباتی‌اند. ولی به‌دلیل ماهیت غیرمردمی کارکرد و هویت جمعی خود تدریجاً از اقبال عمومی فاصله می‌گیرند. سازمان‌های مستقل سیاسی نیز با عدم‌توجه کافی به اهمیت شفاف‌بودن مواضع و جهت‌گیری طبقاتی و پیوند شعارهای جمعی با خواست‌ها و نیازهای طبقات معین و دوری و پرهیز از خلط مواضع نتوانسته‌اند هویتی جمعی و شفاف از خود به نمایش بگذارند. زمینه‌ی عمل برای خلق چنین کارکردی برای سازمان‌های سیاسی مستقل و طرف‌دار طبقات میانی و فرودست اجتماعی وجود دارد و عدم‌توفیق در آن را باید نه در محدودیت‌های حقوقی نظام که در ضعف رهبری این سازمان‌ها جست‌و‌جو نمود. به‌هرحال انتخابات پاشنه‌ی آشیل حکومت‌های غیردموکراتیک است و احزاب مردمی باید به این کارکرد حزبی اهمیت بدهند. لازم به یادآوری نیست که در جامعه‌ی ما هر 15 ماه یک انتخاب صورت می‌گیرد و حضور سازمان‌های با هویت شفاف و مواضع مستحکم و غیر مذبذب، اعتماد عمومی را جلب خواهد کرد.
نتیجه این‌که این سخن درست است که پاگیری احزاب قوی در ایران با موانعی روبه‌روست و این موانع در برابر احزابی که می‌خواهند مستقل عمل کنند و داعیه‌ی نمایندگی حقوق لایه‌های میانی و فرودست جامعه را دارند بیش‌تر است، ولی باید پذیرفت که جامعه به‌سمت تحزب در حرکت است و این وظیفه‌ی فعالان سیاسی را سنگین‌تر می‌کند.
اما پرسش دوم این‌که چه‌گونه می‌توان در غیاب حضور احزاب قوی دست به تشکیل جبهه زد؟
جبهه در بدیهی‌ترین تعریف خود عبارت است از یک‌کاسه‌کردن نیروهای سیاسی به‌منظور افزایش قدرت برای دستیابی به هدفی معین. به‌نظر می‌رسد هدف یک جبهه باید اولاً تا حد ممکن، روشن و قابل‌تعریف و محدود باشد. ثانیاً بایستی زمانمند باشد. ثالثاً باید با هیچ‌یک از اهداف استراتژیک عناصر تشکیل‌دهنده در تضاد نباشد." انتخاب واژه‌های کلی با مفاهیم کشدار و نامحدود نمی‌تواند هدف‌گذاری مناسبی برای جبهه تلقی گردد." کشدار و موسع‌بودن یک مفهوم سرانجام منتهی به تغییر آن می‌گردد و روشن است که تفسیر نهایی را عضوی از جبهه انجام خواهد داد که دارای قدرت بیش‌تری است و این به‌معنای اعمال هژمونی یک فرد یا سازمان بر روی جبهه در جهت اهداف استراتژیک درون‌سازمانی خود، زمان‌مندنبودن هدف در یک جبهه به‌معنای نافرجامی کار جبهه و عدم‌وجود شاخصی برای موفقیت و یا عدم‌موفقیت آن است. اهداف غیرزمان‌مند معمولاً جزء اهداف حزبی تلقی می‌گردند که بر مبانی مشخص مرامنامه‌ای استوارند. اگر هدف به‌درستی تبیین گردد، طراحی نوع رهبری جبهه و سازمان همکاری و مرزهای آن به‌سادگی امکان‌پذیر است. جبهه می‌تواند به بسیج نیروها، اعم از شخصیت‌های منفرد تاثیر‌گذار و سازمان‌های سیاسی، در سطوح مختلف بپردازد؛ ولی هرقدر که عناصر تشکیل‌دهنده‌ی جبهه از چهارچوب احزاب قوی فاصله داشته باشند، سازماندهی و راهبری جبهه با معضل بیش‌تری روبه‌روست. حضور احزاب قوی در جبهه‌ها، به‌دلیل تراکم تجربه‌ی تشکیلاتی و تشخیص نقاط مشترک و مرزهای همکاری مجاز باعث تسهیل امر مذکور می‌گردد.
اما آن‌چه این روزها مشاهده می‌گردد، یعنی تعجیل غیرعادی در اقدام به تشکیل جبهه تماماً ناشی از نیازهای عمل سیاسی نیست. به‌نظر می‌رسد ناکامی در انتخابات رییس‌جمهوری برای احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب قابل‌هضم نبوده و اقدام مذکور به‌صورت واکنشی در برابر آن شکست باشد. به‌نظر نمی‌رسد انتخاب مفاهیمی چون "اعتدال" یا "اعتماد ملی" یا حتی "دموکراسی و حقوق بشر" برای بنیان‌نهادن جبهه که محصول یک تصمیم مبتنی بر کارشناسی باشد. "دموکراسی و حقوق بشر" که روشن‌ترین مفهوم در میان مفاهیم مذکور است، خود مقوله‌ای کشدار و غیرزمان‌مند و نامحدود است که نمی‌تواند مبنای اجرایی یک تصمیم سیاسی قرار گیرد. شاید اگر اصلاح‌طلبان می‌خواستند تصمیمی جدی برای عمل مشترک سیاسی بگیرند، بهتر بود هدفی نظیر همکاری برای پیروزی در انتخابات شوراها و یا همکاری برای اعمال فشار جهت لغو قانون نظارت استصوابی را در دستور کار خود قرار می‌دادند. این اهداف هم می‌تواند اهداف جبهه‌ای باشد، منتها واقعی‌تر و البته دشوارتر. ]]>
کرمانشاه یکی از سه شهر برتر نوروز 95 2016-04-04T10:57:32+01:00 2016-04-04T10:57:32+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/290 وحید مروتی بیامه به نقل از اریكه؛ رحمانی موحد:معاون گردشگری کشور گفت: استان کرمانشاه به یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور تبدیل شده است.  رحمانی موحد، در گفت و گویی با پیک بامدادی رادیو ایران، در این باره اظهارکرد: نوروز امسال شاهد بالاترین حجم سفر در ایران بودیم و تفاوت اصلی سفرهای نوروزی امسال با سال‌های گذشته در ایران افزوده شدن ۳ مقصد جدید به مقصد سفرهای نوروزی در كشور بود.  وی افزود: امسال استان‌های جدیدی در فهرست مسافرت‌های نوروزی كشور قرار گرفت و ۳ استان خراسان جنوبی، كهگیلویه و بوی به نقل از اریكه؛ رحمانی موحد:معاون گردشگری کشور گفت: استان کرمانشاه به یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور تبدیل شده است. 

رحمانی موحد، در گفت و گویی با پیک بامدادی رادیو ایران، در این باره اظهارکرد: نوروز امسال شاهد بالاترین حجم سفر در ایران بودیم و تفاوت اصلی سفرهای نوروزی امسال با سال‌های گذشته در ایران افزوده شدن ۳ مقصد جدید به مقصد سفرهای نوروزی در كشور بود. 

وی افزود: امسال استان‌های جدیدی در فهرست مسافرت‌های نوروزی كشور قرار گرفت و ۳ استان خراسان جنوبی، كهگیلویه و بویراحمد و كرمانشاه در فهرست ۱۰ مقصد برتر سفر در ایران قرار گرفتند.
]]>
استخدام کرمانشاه 2016-03-14T00:27:23+01:00 2016-03-14T00:27:23+01:00 tag:http://beyame.mihanblog.com/post/289 وحید مروتی بیامه استخدام دوستان عزیز کرمانشاهی این کانال تلگرامی بسیار جالب برای استخدام ومعرفی کالاست من رفتم عالی بود.     @khabarkermanshah telegram.me/khabarkermanshah استخدام


دوستان عزیز کرمانشاهی این کانال تلگرامی بسیار جالب برای استخدام ومعرفی کالاست من رفتم


عالی بود.     

@khabarkermanshah 

telegram.me/khabarkermanshah

]]>